Flaggermus og katter. Blod og språk. Det er temaene i de mest leste artiklene på ung.forskning.no i året som gikk.

Disse 10 UNG-sakene likte dere best i 2020

Vi har gjort en opptelling av året som gikk og funnet fram til hvilke saker som er mest lest.

Artikkelen som har hatt aller flest lesere, ble publisert i mars. Da var koronaviruset kommet til landet og alle var nysgjerrig på hvor det kom fra. Kunne så mye trøbbel komme fra en flaggermus?

Når du kjøper noe, får du en kassalapp. For 5000 år siden fikk de også kvitteringer, men da ble de risset inn på tavler av leire. Og på en slik tavle står det eldste kjente navnet i verdenshistorien. Det er også funnet gamle navn i Norge - risset inn på tre og stein.

Det er mye vi ikke vet om dyrene. Hvor godt husker de, for eksempel? Er det en fare for at kjæledyr glemmer eierne sine? Det spurte vi en forsker om, og denne saken var tredje mest lest i 2020.

Alle rykker litt når de sover. Noen av oss rykker masse, andre lite, mens andre igjen har helt umerkelige rykninger. Men hvorfor skjer det? Forskerne har flere forklaringer. Den fjerde mest leste saken er:

Alle har blod, men vi har forskjellige typer. Noen har blodtype A, andre har B eller 0. Da korona-viruset kom til landet, fant forskere ut at blodtype påvirket hvor syk du ble av virus-infeksjonen. Dette er den femte mest leste saken i 2020.

I den sjette mest leste artikkelen handler det om katter. Disse dyrene er kjent for å være selvstendige. De gir ikke labb og de ruller ikke rundt på kommando. Men katten Ebisu gjorde både det ene og det andre.

Katter er også tema i den sjuende mest leste saken. For hvorfor maler de? Det viser seg at de maler på forskjellige måter, og at det betyr forskjellige ting. Det kan bety kos eller mas.

Juice er laget av frukt, som er presset, kjølt ned, varmet opp og noen ganger tilsatt stoffer. Blir appelsiner og epler mindre sunne når de har blitt til juice, eller overlever alle vitaminer behandlingen? Den åttende mest leste artikkelen gir deg svar.

Mange i Norge forstår dansk og svensk. Det er ikke så rart, for norsk, svensk og dansk ligner på hverandre. Og engelsk lærer vi på skolen og hører på nettet og TV. Men hvilket språk er mest forskjellig fra norsk og vanskeligst å lære? Det kan du lese om i saken på niendeplass.

Vi kan ikke se dem, men må bruke mikroskop. Mikrober finnes overalt. Noen forskere dro til den mest øde plassen på planeten vår. Så sjekket de om det også levde mikrober der. Denne saken er på tiende plass over mest leste saker på ung.forskning.no i 2020.

Takk for følget i 2020. Vi ønsker leserne våre godt nytt år!