Kanskje blir vi litt glade av de fargerike plastskoene.

De er ofte kalt verdens styggeste sko. Forsker forklarer hvorfor unge folk elsker dem

– De vokste opp med stygg mote. Nå gjør de den til sin egen, mener moteforsker.

Ofte har de blitt omtalt som verdens styggeste sko og de er kåret til en av verdens 50 dummeste oppfinnelser.

Enten så hater du dem, eller så elsker du dem. Men Crocs har mange fans. Aller flest blant unge, skal vi tro en australsk moteforsker.

Generasjoner på 15 år

Hvis du er født mellom 1997 og 2012, er du mellom 10 og 26 år gammel. Du tilhører generasjon Z.

Det er vanlig å dele inn i en ny generasjon for hvert 15. år. De som har blitt født mellom 2013 og nå, kalles generasjon Alfa.

Før generasjon Z var milleniumsgenerasjonen.

Alle disse generasjonene har noen spesielle kjennetegn.

Oppvokst i en digital verden

Generasjon Z er vokst opp i en digital verden. De yngste i generasjon Z husker ikke en verden før internett og smarttelefoner.

De er også kjent for å ikke være redde for å si det de mener og stå opp mot urettferdighet.

Det er ikke bare det digitale som avgjør hva som er spesielt for ulike generasjoner.

Klær sier også mye om hvem vi er og hvem vi ikke er.

Du kan tenke deg hvor merkelig det hadde vært om bestemoren din ble så inspirert av klesstilen din at hun ville kle seg i akkurat det samme.

Jepp - i andre land finnes det egne Crocs-sjapper.

Stygg mote med vilje

Moteforskeren Emily Brayshaw har skrevet et innlegg i The Conversation om stilen til generasjon Z. Nærmere bestemt om unge folks elsk til den stygge skoen som aldri dør.

Hun forklarer det med at generasjon Z har vokst opp med skikkelig stygge klær i motebildet.

– Det mest sannsynlige stedet å finne Crocs i dag er på føttene til generasjon Z, skriver hun.

Hun stopper ikke der:

– De vokste opp med stygg mote. Nå gjør de den til sin egen.

Ikke alle var imponerte da Britney Spears og Justin Timberlake viste frem matchende denim-klær i 2001. Men kanskje var det litt typisk for den tidsperioden.

Båt-sko

Det er over 20 år siden verden så Crocs for første gang. Det var på en båtutstilling i Fort Lauderdale i USA i 2002. I begynnelsen var de nemlig tenkt på som båt-sko.

Først og fremst til folk som er ute med fritidsbåten og ikke til tøffe fiskere.

Firmaet bak skoene hadde tatt med seg 200 par sko til utstillingen, og alle ble solgt.

Det var mange fordeler med dem. Lette å ta av og på, gode å gå med og lette å gjøre rene.

Men de var ikke bare populære. De har blant annet blitt kåret til en av verdens dårligste oppfinnelser av Time Magazine, minner Brayshaw om.

Det stygges tidsalder?

Hun skriver at det var begynnelsen av 2000-tallet som ga oss stygge, men komfortable klær i motebildet.

Hun trekker frem et eksempel: De to kjente artistene Britney Spears og Justin Timberlakes matchende ola-antrekk fra 2001.

Og som kjent: Det kjendiser gjør, inspirerer mange andre. Crocsene var det riktignok ikke Spears og Timberlake som satte på kartet.

Litt nostalgi ...

Mange fra generasjon Z har hatt sine egne Crocs som barn. Og kanskje er det blitt favorittskoene for alltid.

Det var noe med alle fargevalgene og muligheten for å pynte dem selv med «jibbitz» som festes i hullene på skoen.

Og selvfølgelig hvor utrolig enkle de var å ta på og av. Hvor kjedelig er det vel ikke å knyte sko?

Kanskje nostalgien, altså minnene om Crocs i barndommen, er grunnen til at de lever i beste velgående 20 år etter?

... og litt ironi

Crocs fikk kanskje en boost under koronapandemien også.

De var kanskje så stygge at vi kunne le litt av dem i en situasjon som føltes håpløs for mange.

Kanskje har Crocsene litt den samme funksjonen som internettmemes. Slike memes består gjerne av et stygt eller rart bilde. Og de får oss til å kjenne oss igjen i ulike situasjoner på en måte som ikke er så seriøs.

Og det blir en kontrast til alt det seriøse på internett – ikke minst til alle de perfekte bildene som postes i sosiale medier.

– For generasjon Z er Crocs på en måte memes som det går an å kle på seg, skriver forskeren.

Hun mener de er symboler på noe hverdagslig, på ironi og på det å være litt opprørsk.

Sko og klær har fungert som symboler i tusenvis av år.

For 600 år siden gikk folk rundt med snabelsko, og de var mye mindre komfortable enn Crocs. Folk fikk rett og slett vonde tær av dem, skrev ung.forskning.no i 2021.

Kilde:

Powered by Labrador CMS