Bildet viser en kjempelang prøve av stein som er trukket opp fra overflata av Mars. På toppen sitter InSight. Den øverste delen av prøven er helt tørr, men langt nede ser du vann inni steinen.

Forskere kan ha funnet ut hvor vannet på Mars gjemmer seg

Den dårlige nyheten er at det er forferdelig vanskelig å få tak i.

Publisert

Det er mange mysterier ved Mars. Men forskerne er temmelig sikre på én ting:

En gang var det massevis av vann der.

Spor i overflata på den røde planeten tyder på at det var både elver, innsjøer og hav der oppe. Men for 3,5 milliarder år siden forsvant atmosfæren på Mars. Da ble også vannet borte.

Men hvor ble det av?

Som sunket i jorda

Det er flere steder vannet kan ha tatt veien.

Det kan ha fordampet og forsvunnet ut i rommet. Det kan ha frosset til is under overflata. Eller det kan finnes som flytende vann inni steinen under bakken et sted.

Nå viser en ny undersøkelse at det siste kan være viktig.

Marsroveren InSight har nemlig funnet noe interessant dypt, dypt under overflata.

I dypet

InSight har veldig følsomt utstyr som kan fange opp små og store skjelv i bakken på Mars. Og disse signalene forteller noe om hva som finnes inni planeten.

Noen av signalene tyder på at det finnes massevis av flytende vann inni fjellet, hele 11 til 20 kilometer nede i bakken. Vannet kan ligge fordelt i bittesmå porer i steinen, tror forskerne som har undersøkt dataene.

InSight kunne bare se vannet under bakken der den stod. Men hvis det finnes like mye vann skjult rundt hele planeten, blir det enorme mengder til sammen.

Forskerne har regnet ut at det kan være nok til å dekke Mars med et lag på én til to kilometer vann.

En marsrover sett ovenfra. Den har et stort, rundt solcellepanel på hver side. Alt er dekt av rødt støv.
InSight virker ikke lenger. Roveren kom til Mars i 2018 og jobbet helt til i 2022. Da tok den denne siste selfien. Les mer om InSights farvel her.

Vanskelig å nå ned

Vann er viktig hvis mennesker en dag skal kunne bo på Mars. Men det er ikke sikkert at vann i dypet vil komme til særlig nytte. Selv på jorda er det skikkelig vanskelig å bore seg over 11 kilometer ned i bakken.

Likevel kan dette underjordiske vannet være veldig interessant. Det kan nemlig bety at det kanskje finnes liv der nede.

Kanskje, kanskje

Vi vet at det finnes bakterier i steinen, dypt, dypt under bakken på jorda. Det er ingen grunn til at det samme ikke kan gjelde på Mars, tror forskerne. Hvis det finnes liv der oppe, da.

– Vi har ikke oppdaget noen spor etter liv på Mars, sier professor Michael Manga, en av forskerne bak den nye studien.

– Men vi har i det minste funnet et sted som i teorien kan ha liv.