Forskerne er gode til å gjette på hva som finnes inni Mars, men egentlig vet de ikke. (Illustrasjon: JPL, NASA)

Endelig skal vi få svar: Hva er egentlig inni Mars?

En liten Mars-lander skal undersøke hva som skjer under bakken på den røde planeten.

Det lille rom-fartøyet heter InSight.

I to år fra nå skal InSight undersøke planeten Mars. Den vil prøve å finne svar på noe forskerne egentlig ikke aner: Hva foregår egentlig inni den røde planeten?

InSight ble skutt opp fra jorda med en rakett i mai. Raketten er ikke med ned til Mars. Der skal InSight lande selv, for InSight er en Mars-lander.

InSight har ingen mennesker om bord. Helt alene skal den undersøke hva som er under overflaten på Mars.

Planen er nemlig at mennesker kan reise til Mars en gang i framtiden. Det hadde vært fint å vite mer om hva som finnes under bakken der.

Hvilke stoffer er Mars lagd av? Bobler det av varm magma, som inni jorda? Eller er innsiden av Mars bare kald og død?

Forskerne vet ikke, ikke enda.

Her er en tegning av InSight. Det runde instrumentet foran er et seismometer. Planen er at det skal måle alle bevegelser i Mars-bakken i to år. (Illustrasjon: NASA/JPL-Caltech)

Hvor varmt i bakken?

Det er 40 år siden forrige gang mennesker sendte måle-apparater til Mars for å finne ut hva som var inni.

Da ble det krøll med teknikken, og vi fikk ikke svar.

Nå skal InSight prøve. Det kan gå bra, for InSight har med seg topp utstyr.

For eksempel en temperaturmåler som kan bore seg fem meter ned i bakken. Den kan måle temperaturen langs hele boret, og svarene sendes til forskerne.

Selv om temperatur-måleren er kjempelangt unna å bore helt inn i midten av Mars, kan forskerne kanskje forstå mer om temperaturen der inne også.

Skal måle jordskjelv på Mars

Lille InSight har med seg et apparat som kan måle Mars-skjelv. Og forskerne håper virkelig på både ett og flere skjelv mens InSight måler.

Skjelv-målinger kan nemlig fortelle dem mye interessant. Det er i hvert fall det forskerne håper.

For eksempel: Et jordskjelv oppfører seg forskjellig i en steinhard, kald planet og en varm planet med flytende kjerne.

Hvis InSight måler et skjelv på Mars, kan forskerne se på målingene og kanskje få et hint om hva planeten er lagd av.

Har forskerne gjettet helt feil?

Forskerne tror de skjønner en del om Mars. Det virker nemlig som Mars likner ganske mye på vår planet Jorda, og den vet jo mye om.

Forskerne tror for eksempel av Mars har en kjerne i midten, så et mellomlag som kalles mantel og en skorpe ytterst – akkurat som vår jord har.

Jorda er flytende og gloheit inni. Men Mars er mindre enn jorda, og derfor tror forskerne at Mars kanskje har blitt litt mer avkjølt.

Men helt kald er den nok ikke, tror de. For vi vet at det er spor av vulkaner på Mars, og vulkaner er som kjent brennvarme.

Det er lenge siden vulkanene hadde utbrudd – kanskje så mye som hundre millioner år. Men forskerne tror Mars fremdeles er varm på innsiden.

Vi vet ikke om alt som forskerne tror om Mars, stemmer.

Men nå er lille InSight på saken. Hvis alt går etter planen, begynner den snart med måle-jobben sin.

Da kan vi og forskerne håpe på ny kunnskap om hva som er inni Mars.

Teksten er skrevet om til UNG.forskning.no av Marianne Nordahl. Les originalen på forskning.no her.