Ulike sommerfugler har ulike måter å beskytte seg på. Denne har noe som ser ut som øyne på vingene.

Ser du også øyne på denne sommer­fuglens vinger?

Forskere tror at fugler blir lurt slik at de ikke tør å spise sommerfuglen.

Mange fugler lever av insekter og det gjør det farlig å være sommerfugl. Derfor har sommerfuglene ulike måter å beskytte seg på.

Sommerfuglen du ser i toppen av artikkelen heter Dagpåfugløye, og hvis du bor i Sørøst-Norge har du sikkert sett den selv.

Den lurer fuglene trill rundt, ifølge britiske forskere. Når fuglen kommer flyvende mot sommerfuglen, oppdager den det som ser ut som to øyne som titter rett på den.

Fuglen tror kanskje noen vil spise den

Det finnes nok av rovdyr som koser seg med et fuglemåltid også. Bare se på hvor dyktige katter er til å jakte fugl.

Sannsynligvis tror fuglen at øynene tilhører noen som har lyst til å spise den. For eksempel en katt.

Men sommerfuglen har altså fire prikker som kan se ut som øyne. Det kan jo se rart ut. Men det er en slags helgardering å ha en slik flekk per vinge. Da blir de lettere synlig for byttedyr som kommer både foran og bakfra.

Men kan vi være sikre på at fuglene oppfatter prikkene som øyne? Kanskje oppfatter de ikke prikkene som øyne i det hele tatt, men blir forvirret eller skremt fordi de ser rare ut.

Lagde papirlapper med øyne til eget forsøk

For å bli mer sikre i sin sak trengte forskerne tre ting. Kyllinger, melormer og papirlapper med øyne på.

Kyllinger fordi de spiser insekter. Melormer fordi de er kyllingenes livrett. Og papirlapper med øyne på fordi de skulle etterligne sommerfuglvinger.

Papirlappene ble laget i tre varianter. En der øynene kikket rett frem. Og en der øynene kikket til høyre og en til venstre.

Maten ble lagt i enden av en bane. Kyllingene kom på banen én og én. Det varierte hvilken retning papirlappen lå.

Så fulgte forskerne med. Når var det de brukte lengst og kortest tid på å sluke melormen under lappen med øyne? Hadde det noe å si hvilken vei øynene tittet?

Mindre skeptisk om øynene så en annen vei

Ja, det hadde det. Kyllingene så ut til å være litt skeptiske til øynene som kikket rett på dem.

Det samme gjaldt når øynene tittet i samme retning som kyllingene kom gående fra. De var kjappere til å sluke melormen om øynene var rettet den andre veien.

Forskerne bak denne studien er sikre på at fuglene tror det er øyne de ser. Og de tror at det er forklaringen på at flere dyr har øye-lignende prikker.

Noen etterligner øyne på vingene. Sommerfuglen Greta oto har funnet en annen måte.

Mange kreative måter å beskytte seg på

Dette er ikke den eneste måten sommerfugler slipper unna rovdyr på. I 2021 skrev ung.forskning.no om en sommerfugl med gjennomsiktige vinger.

Sommerfuglen med gjennomsiktige vinger er nesten det motsatte av sommerfuglen med veldig synlige og fargesterke vinger. Men det handler likevel om det samme: å beskytte seg fra å bli spist.

Den ene gjør det ved å ikke synes, og den andre gjør det ved å se skremmende ut.