Ser det ut som denne sommerfuglen har hull tvers gjennom vingene? Neida - den er bare gjennomsiktig!

Denne sommerfuglen har gjennomsiktige vinger

Å være delvis usynlig er smart når noen vil spise deg.

Sommerfugler er vakre, men de er ikke så veldig kjappe. Derfor er de fristende mat for andre dyr som fugler og veps.

Da er det smart med kamuflasje. Det er det mange dyr som har. Det er vanskelig å få øye på noe som har samme farge som omgivelsene.

I Costa Rica bor det en sommerfugl-art som heter Greta oto. Den er enda smartere.

Litt usynlig

Du har sikkert drømt om å bli usynlig. Å kunne ta på en usynlighets-kappe og spionere uten at noen ser deg.

Det er på en måte det glassvinge-sommerfuglen i Costa Rica gjør. Det ser nesten ut som det er hull tvers gjennom vingene, men de er bare gjennomsiktige.

Forskere fra USA var nysgjerrige.

– Hvordan klarer de egentlig å lage de gjennomsiktige vingene sine? lurte forsker Aaron Pomerantz på.

For sommerfugler flest er jo kjent for fargesprakende vinger. Og de har blitt studert nøye. Det har derimot ikke de mer mystiske, gjennomsiktige vingene.

Det motsatte av farge

– Gjennomsiktighet er på en måte det motsatte av farge, poengterer forsker Aaron Pomerantz.

Nipam Patel er en av kollegene hans. Som sommerfugl-forsker hadde han en samling sommerfugler og møll med gjennomsiktige vinger.

Likevel hadde han aldri sett så nøye på dem. Så han tok med noen til universitetet, og fikk en gruppe studenter til å undersøke dem.

Studentene undersøkte dem i ulike mikroskoper.

I tillegg fant forskerne ut mer om utviklingen fra larve til sommerfugl. Og de kunne se at de gjennomsiktige vingene utvikler seg på en annen måte enn de med farge.

Cellene, de bitte små byggesteinene, var rett og slett satt sammen på en annen måte. De bestod av andre slags celler enn hos vanlige, fargerike sommerfugler.

Farlig å glinse i sola

Men ikke nok med det. Sommerfuglen har et dobbelt triks.

Gjennomsiktige ting som glass vil ofte glinse i sola, men sommerfuglen har et tynt lag med voks ytterst. Mange insekter har slik voks på vingene sine. Det beskytter mot uttørking.

Du får dessverre ikke se Greta oto i Norge. Den bor i Mellom- og Sør-Amerika.

Forskerne forsøkte å skrape av voksen. Og så sjekket de hvor mye vingene glinset før og etter.

Det kunne se ut som om voksen også fungerte som antiglinse-belegg. Det gjør at solstrålene ikke blir reflektert, men går rett gjennom vingen.

Da er det enda vanskeligere å få øye på dem for rovdyr.

– Vi mennesker tror vi er så geniale. Vi har jo funnet opp et belegg som gjør at glass glinser mindre. Sommerfuglene fant opp det for noen titalls millioner år siden, sier forsker Pomerantz.

Ung.forskning.no har hentet informasjon til denne saken på flere nettsider. Her kan du se hvilke.

• Forskningen er gjort av Aaron F. Pomerantz og kollegene hans. Pomerantz er forsker ved University of California.
  • Studien er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Journal of Experimental Biology.
  • Marine Biological Laboratory har skrevet om forskningen i en pressemelding.