Å sove skikkelig godt, er kanskje det aller lureste du gjør før prøver på skolen.
Å sove skikkelig godt, er kanskje det aller lureste du gjør før prøver på skolen.

Søvn kan hjelpe deg å huske navnet til nye venner

Det er spennende å møte nye mennesker. Men syns du det er vanskelig å huske hva de heter i starten? Søvn hjelper deg.

Du er kanskje god til å kjenne igjen ansikter? Når du møter folk, vet du at du har møtt dem før? Men hva het de igjen?

Var det Aurora eller Andrine? Ahmed eller Abid?

Det kan være verre å huske.

Nå viser forskning at du husker bedre hvis du sover godt om natten.

Skulle huske 80 navn og ansikter

24 studenter fra 18 til 31 år var med i et eksperiment. De skulle prøve å huske navnet til andre studenter de ikke kjente på forhånd.

Først fikk de se bilder av 40 personer som de ble fortalt studerte latinamerikansk historie og 40 andre som studerte japansk historie.

Samtidig fikk de både lese og høre navnene til disse 80 personene.

Så ble deltakerne testet for om de husket hva personene het.

Og nå kommer vi til det skikkelig morsomme med eksperimentet.

Spilte musikk mens de sov

For etterpå fikk deltakerne beskjed om å ta seg en lur. Mens de sov, målte forskerne hjerneaktiviteten dere i en maskin.

Da forskerne var sikre på at deltakerne sov dypt, ble noen av navnene lest opp for dem, ganske lavt fra en høyttaler.

Samtidig spilte forskerne enten latinamerikansk eller japansk musikk.

Musikken passet til faget navnene hørte til.

Testet igjen da de våknet opp

Da de våknet, ble deltakerne testet på nytt.

Det viste seg at de av deltakerne som hadde sovet skikkelig godt, husket mye bedre enn dem som våknet innimellom.

De som sov godt, traff oftere med riktig navn på riktig bilde.

Det viser at god søvn er viktig hvis du skal lære noe, mener forskerne. Som når du leser til en prøve eller eksamen.

Dette eksperimentet ble gjort av psykologer ved Northwestern University i USA.

Søvn er bra på flere måter

Også andre forskere har funnet ut at søvn er bra for ungdom.

En annen studie viste at tenåringer som sov lite, oftere spiste mat som fikk blodsukkeret raskt opp. Det var godteri, boller, energidrikk og brus.

De spiste ikke mer enn tenåringer som sov mye, men de spiste mer usunt.

En studie fra Trondheim fulgte 800 barn i ti år. Forskerne fant ut at de som sov for lite, hadde mer negative følelser enn de som sov nok.

Noen har søvnproblemer, som at de puster dårlig når de sover. Eller at de våkner innimellom. Disse glemmer lettere det de har lært enn andre.

God søvn kan rett og slett gjøre hukommelsen din bedre.

Referanse:

N. W. Whitmore med flere: Targeted memory reactivation of face-name learning depends on ample and undisturbed slow-wave sleep. Science of Learning, 12. januar 2022.

Powered by Labrador CMS