TikTok er et av de mest populære sosiale mediene blant unge.

Hvorfor bruker vi så mye tid på TikTok?

– TikTok bryr seg ikke så mye hvem vennene dine er, men den måler ganske effektivt med algoritmer og kunstig intelligens hva du faktisk gjør, sier forsker.

Vi har nok alle tenkt at vi skal se noen videoer på TikTok, så har det plutselig gått en time eller to.

Men det er meningen. TikTok vil nemlig at vi skal bruke mest mulig tid i appen.

Hvordan lar vi oss lure?

Algoritmer som vet hvem vi er

Vilde Schanke Sundet er forsker ved instituttet for medier og kommunikasjon.

En algoritme er en oppskrift i et dataprogram eller en app som tar det steg for steg hvordan den skal løse en oppgave eller et problem.

For eksempel når du ser foreslåtte profiler som er interessant for deg å følge.

Algoritmen har fått i oppgave å finne disse profilene fordi de ligner på profiler du allerede følger.

På Facebook, Instagram, YouTube, TikTok og overalt på internett er det algoritmer.

Men TikTok skiller seg fra de andre sosiale mediene.

– Hvorfor liker barn og ungdom TikTok?

– Det et tidsfordriv samtidig som det ikke er så forpliktende. Du kan bare se noen videoer. Og det er interessestyrt, sier medieforsker Vilde Schanke Sundet til ung.forskning.no.

– Det har også noe å gjøre med våre vaner. Hvis du har blitt vant til de korte videoene på TikTok, så blir en TV-serie på 30 minutter helt utrolig lang.

Hva bruker du TikTok til?

På Instagram følger du kanskje venner og influensere. På Facebook har du arrangementer, bursdager og familie.

Snapchat bruker du til å snakke venner. Men hva bruker du egentlig TikTok til?

Du har kanskje ikke så mye kontakt med venner og familier på TikTok, og du får kanskje ikke opp så mye videoer fra de du følger.

Og det er kanskje nettopp derfor TikTok har blitt så populært.

1,26 millioner nordmenn over 18 år har en bruker på TikTok. Det er 30 prosent av den voksne befolkningen.

I 2020 var det bare 14 prosent.

Men TikTok er fortsatt mest populært blant ungdom.

70-80 prosent av de mellom 12 og 19 år sier de bruker det hver dag, ifølge Ipsos.

En ting algoritmene til TikTok er kjempeflinke til, er å se hva du interesserer deg for.

Algoritmene ser hva du bruker ekstra tid på, og det er algoritmene sin oppgave å finne innhold som ligner.

– TikTok bryr seg ikke så mye hvem vennene dine er, men den måler ganske effektivt med algoritmer og kunstig intelligens hva du faktisk gjør. Så den kan bli ganske godt kjent med din personlighet og kjenne ting om deg som du nesten ikke visste om selv, sier medieforsker Vilde Schanke Sundet.

– Dette gjør TikTok ekstremt avhengighetsskapende, siden du får akkurat det du liker å se på.

Trene opp algoritmene som en hund

Noen ganger treffer ikke algoritmen oss.

Kanskje første gang du åpne TikTok så var ikke alle videoene like interessante.

Men etter hvert som du brukte TikTok mer, ble appen bedre kjent med deg.

Og etter en stund vet TikTok hva som fenger akkurat deg.

– Flere seere sier at de vil trene opp algoritmen som en hund. Hvis jeg gir den masse tid, vil den lære meg bedre å kjenne, og da vil den gi meg bedre innhold, sier Sundet.

På TikTok kan alle legge ut videoer, og selv om du ikke har masse følgere vil algoritmen sørge for at flere ser videoen din.

«Gjørme-innhold» på TikTok­­­­­­

Har du sett en video på TikTok som har to videoer i seg?

Et klipp fra en TV-serie, og et annet klipp med en som leker med slim for eksempel?

Da har du sett på noe som kalles «sludge»-innhold. Eller «gjørme-innhold» hvis vi skal oversette det til norsk.

Det har også blitt kalt The Family Guy pipeline, nettopp fordi klipp fra animasjonsserien Family Guy er veldig populært i disse videoene.

– Hvorfor er dette innholdet så populært nå?

– Dette er på en eller annen måte algoritmen på dop, for TikTok tjener på at du bruker tid der. Og de som lager innhold tjener penger på at du ser videoene deres. Det at det er to videoer, gjør at du har to ting å følge med på og derfor bruker du mere tid på appen, sier Sundet.

– Så de dobler jo sjansen for å ikke bli scrollet bort.

– Er det for å lure oss til å følge med litt lenger?

– Jeg tror det i hvert fall alltid er lurt å spørre seg selv, hvem er det som egentlig tjener på dette? Er det den som ser på, eller det TikTok eller de som lager videoen?

– Det finnes jo også noen som lurer på om disse videoene er laget av roboter. Og da er det bare en pengemaskin. Hvis man har 500 sånne roboter som spyr ut videoer, kan det fort bli noen kroner.

Avhengig av TikTok

– Hva er konsekvensene av å bli avhengig av TikTok?

– Det er en stor diskusjon nå om skjermtid, som jeg tror mange foreldre kan kjenne seg igjen i. Og ikke bare TikTok, for det er jo skjermer overalt. I barnehagen, på skolen og hjemme er det bruk av skjerm, sier Sundet.

– Det som er bra for TikTok, er ikke nødvendigvis bra for barnet. Det at vi bruker masse tid på appen, er supert for TikTok, men ikke bra for brukeren. Jeg kan godt skjønne at mange er bekymret, for det går mye tid.

Powered by Labrador CMS