To jordhumler holder på med å bite hull i bladene til en tomatplante. Det gjør de fordi de er sultne.

Sultne bier fikk plantene til å blomstre

Det kan bli skikkelig krise hvis biene våkner for tidlig om våren, eller om plantene blomstrer for sent. Men biene har et triks.

Humler og andre ville bier trenger blomster. Nektar og pollen fra blomstene er jo maten til biene.

Men blomstene trenger også bier. For insektene tar med seg pollen fra blomst til blomst. Slik blir blomstene befruktet så de kan bli til frø.

Derfor er det veldig viktig at biene og blomstene står opp på omtrent samme tidspunkt på våren. Og det gjør de som oftest. Men ikke alltid.

Noen ganger våkner biene for tidlig fra vinterdvalen, mens det ennå er få blomster som har sprunget ut.

Da kan det bli farlig lite mat å få.

Men biene har et triks. De kan utrolig nok få plantene til å blomstre fortere.

Biter i blader

Det var forskeren Foteini Pashalidou og kollegaene hennes som gjorde oppdagelsen.

De la merke til at humler av og til begynner å bite i bladene til planter som kan blomstre. Insektene fløy fra plante til plante og lagde hull i blader.

Forskerne trodde dette kunne ha noe med blomstring å gjøre. De satte i gang flere forsøk, både ute og inne. Målet var å se om sultne bier oppførte seg annerledes enn mette bier. Og hva som skjedde med plantene når bier begynte å bite i dem.

Plantene blomstret tidligere

Eksperimentene viste at det nesten bare var sultne bier som bet i blader.

Forsøkene viste også at noe skjedde med plantene som ble bitt:

De skyndte seg å blomstre!

Planten svartsennep blomstret to uker tidligere når den ble bitt av bier. Og tomater blomstret en hel måned tidligere.

Det rare var at dette bare hendte når det var bier som bet. Da forskerne selv prikket hull i bladene, skjedde ikke det samme.

Mange spørsmål

Nå står forskerne igjen med en hel masse nye spørsmål. For eksempel:

Hvordan i all verden har biene lært seg dette? Forstår de på et vis at de kan få plantene til å blomstre fortere?

Og hvorfor reagerer plantene med å blomstre når de blir bitt? Blomstrer de fort for å hjelpe biene?

Foreløpig har ikke forskerne peiling.

Men de er veldig interessert i å finne ut mer. For kanskje kan biene lære oss å styre når planter blomstrer. Det hadde vært veldig nyttig for bønder.

Og kanskje kan dette hjelpe både bier og planter når det skjer klimaendringer.

Når temperaturen på jorda stiger, er det større fare for at biene våkner på feil tidspunkt. Da kan bienes bite-teknikk bli enda viktigere for både insektene og plantene.

Forskerne tror ikke biene spiser av bladene. de bare klipper hull!

• Foteini Pashalidou er forsker ved ETH Züric i Sveits.
  • Pashalidou og kollegaene hennes har skrevet en artikkel om funnene sine i det vitenskapelige tidsskriftet Science.
  • Biologen Lars Chittka fra University of London har også skrevet om funnene i det samme tidsskriftet.