Humler og andre ville bier trives i byen.

Bier + byer = sant

Liker du deg i byen? Det gjør også humler og andre ville bier. Les om hvordan vi kan gjøre livet enda bedre for bybiene!

Trives ville bier best i byen eller på landet?

De fleste som får dette spørsmålet, vil sikkert svare: på landet. Der er det jo tross alt masse planter og grønt, og lite asfalt og betong!

Men vent litt. I de siste åra har forskere begynt å undersøke mangfoldet av humler og andre ville bier i byen og på landet.

Og da har de fått noen merkelig svar:

Det ser ut til å være flere typer ville bier i byen enn på landet!

Hvorfor i all verden er det slik?

Ikke så bra på landet

Professor Anne Sverdrup-Thygeson er ekspert på insekter, og har skrevet flere bøker om småkryp, både for voksne og barn. Hun tror det er flere grunner til at forskerne fant flere bier i byen.

Den ene er at landsbygda ikke er så bra for bier som den pleide å være.

Før i tida fantes det masse blomsterenger på landet. De var enten beitemarker for husdyr som ku eller sau, eller enger som bøndene slo for å samle dyrefôr til vinteren.

Men ettersom tida gikk, forandret bøndene måten de arbeidet på. Det er færre dyr på beite, og bøndene dyrker gress uten bie-vennlige blomster til dyrefôr. I dag er det få blomsterenger igjen. Det gjør det vanskeligere for biene å finne mat.

Byer ligger på bra steder

En annen grunn til at biene trives i byen, er at byene ofte ligger i fruktbare områder med godt klima. Her er det god jord hvor mange blomstrende planter vil vokse. Og det finnes ofte fine jord- og sandbakker der biene liker å grave seg reir.

Det levde nok mange ville bier på disse stedene før vi bygde byer der. Og selv etter at menneskene har lagd hus og veier, kan noen deler av byen fortsatt være bra for bier .

Dessuten er det jo slik at biene ikke er de eneste som liker blomster. Vi mennesker elsker å pynte med levende blomster i parker, veikanter, hager og på balkonger. Der kan de ville biene i byen finne mat hele sommeren.

Bier i banken

Alt i alt er det kanskje slik:

Mange byer er fortsatt ganske gode levesteder for ville bier, mens mange plasser på landet er blitt dårligere steder for biene.

Det betyr faktisk at byene kan være fristeder for bier som ikke lenger trives så godt på landsbygda.

Kanskje kan byen bli som en slags sparebank, som passer på biene til vi klarer å gjøre det mer bie-vennlig på landet?

I så fall er det viktig at vi sørger for at byene fortsetter å være gode levesteder for biene.

De voksne kan for eksempel bestemme at det skal være mange parker i byen, og at små skogholt og bakker med villblomster skal få stå i fred.

Men er det noe barn kan gjøre? Selv om de bor i blokk?

Vær nysgjerrig!

– Ja og ja! sier professor Anne Sverdrup-Thygeson.

– Du kan lage et insekthotell og henge opp på balkongen, og overtale de voksne til å så blomster som gir mye nektar og pollen.

Hvis du bor i hus med en hage, kan du også forklare de voksne at det er smart å la gresset gro i deler av hagen. Da kommer det etter hvert villblomster som biene liker.

– Jeg tror det aller viktigste du kan gjøre, er å være nysgjerrig. Se etter insekter og lære deg mer om hvor rare og morsomme de er – og så kan du fortelle de voksne rundt deg om det etterpå, sier professoren.

– En kanadisk insektforsker sa en gang at livet er så rikt på små undere, men så fattig på øyne som kan se dem. Og hvis vi ikke ser, og vet om, så kan vi heller ikke ta vare på disse underne.

– Vi må snakke om alt det fine insekter gjør. Det er nettopp det jeg prøver på, når jeg skriver bøker om dem.

Den nyeste studien som er gjort på bier i byen, er gjort av forskeren Panagiotis Theodorou og kollegaene hans. Den er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Nature Communications.

Anne Sverdrup-Thygeson er professor i bevaringsbiologi på Institutt for Naturforvaltning ved NMBU. Hun er også forfatter og har skrevet flere bøker om insekter. En av dem er barneboka Insektenes hemmeligheter. Snorkelmygg, zombiebiller og andre småkryp rundt deg.