Vårskrinneblom ser ikke noe særlig spesiell ut. Men den er spesiell for forskere. Det er fordi vi har sekvensert hele genomet dens. Det betyr at forskere har lagd et kart over alle genene til denne planten. Dette gjør at vårskrinneblom ofte brukes itl forskning.

Planter kan også være morgenfugler og nattugler

Noen planter våkner tidlig, mens andre hviler til langt utpå dagen. Akkurat som oss mennesker.

Noen mennesker er A-mennesker. De våkner av seg selv grytidlige om morgenen og blir trøtt like etter middag. Andre er B-mennesker. De elsker å sove lenge, og er gjerne våken til langt på natt.

Men visste du at planter også kan være slik?

Nå tenker du kanskje: Hei, stopp! Planter våkner vel ikke om morgenen! De står jo bare der!

Men da tar du feil.

Planter har døgnrytme

Planter endrer seg både igjennom året og igjennom døgnet. Om morgenen gjør de seg klare til å begynne fotosyntese – altså å bruke sollys til å lage sukker.

Noen planter snur seg etter sola igjennom dagen. Og noen folder bladene eller blomstene sine sammen om kvelden.

Forskere har til og med oppdaget at noen trær løfter grenene sine om morgenen og senker dem om kvelden.

Det er nok derfor forskeren Hannah Rees og samarbeidspartnerne hennes begynte å lure:

Er det forskjell på når hver plante våkner om morgenen, slik det er for oss mennesker?

Stor forskjell mellom plantene

For å finne ut mer om saken, undersøkte forskerne mange forskjellige eksemplarer av en liten blomsterplante som heter vårskrinneblom.

Forskerne fant ut at bare en liten forskjell i genene mellom plantene hadde stor innvirkning på døgnrytmen. Noen var virkelig morgenfugler, og noen var nattugler!

Plantene som våknet aller tidligst om morgenen, startet hele ti timer før de aller seneste.

Kunnskap til å lage bedre planter

Rees og samarbeidspartnerne tror denne kunnskapen kan bli viktig for de som lager landbruksplanter, som korn og brokkoli.

Forskere jobber nemlig hele tiden med å lage nye og bedre varianter, som for eksempel tåler mer tørke eller overlever kalde netter.

Det er veldig viktig at plantene de lager har en døgnrytme som passer til området i verden der planten skal vokse.