Kan slike små tasser ha vært forfedrene til Tyrannosaurus?

Sjekk den bitte lille dinosauren!

Forskerne tror slike knøttsmå øgler kan ha vært forfedrene til kjempestore dinosaurer og flygeøgler.

Hva er det som kjennetegner nesten alle dinosaurer?

De er digre!

Forskerne har funnet fossiler etter massevis av store og gigantiske dinosaurer. Til og med flygeøglene – pterosaurene – kunne bli skikkelig svære.

Men det er funnet veldig få knøttsmå dinosaurer.

Likevel tror noen forskere at forfedrene til de digre dinosaurene kan ha vært småtasser.

10 centimeter lang

Forskerne har funnet et bitte lite fossil, av en dinosaur-lignende øgle. Den er bare 10 centimeter lang. Øglen levde for 238 millioner år siden. Det var tida da de aller første dinosaurene og flygeøglene ble til.

Øglen har fått navnet Kongonaphon kely, som betyr den knøttlille insektdreperen. Forskerne tror slike bitte små øgler kan ha vært forfedrene til de kjempestore dinosaurene og flygeøglene.

Det kan faktisk hjelpe oss med å forstå hvordan dinosaurene og flygeøglene ble slik de ble, mener forsker Christian F. Kammerer og de andre som har studert det lille fossilet.

Dun-drakt

Hvis du er liten og lett, er det for eksempel enklere å utvikle evnen til å fly, tror forskerne.

En annen ting er dun.

Mange fossiler av både dinosaurer og flygeøgler viser at disse dyra hadde en slags dun på kroppen. Når begynte dyr å få slik dun?

En liten kropp blir lettere kald enn en stor kropp. Og på den tida Kongonaphon kely levde, kunne det bli skikkelig kaldt om nettene.

Kanskje var det nettopp slike små øgler som først utviklet en dun-drakt for å holde varmen?

Forskerne tror Kongonaphon kely spiste insekter. Kanskje så den slik ut?