Unge og fullvoksne tyrannosaurer var forskjellige i matveien. De fylte ulike roller i naturen.

Fossil av ung tyrannosaur med innhold i magen viser hva den spiste

Den unge tyrannosauren jaktet på egenhånd.

Tyrannosaurer er noen av de mektigste rovdyrene som har levd på kloden.

Vi kjenner alle Tyrannosaurus rex. Den kunne bli nesten så lang som en semitrailer og veie flere tusen kilo.

Forskere vet mindre om hvordan unge tyrannosaurer levde og oppførte seg.

Nå har forskere studert et fossil fra Canada.

Fossilet av en ung Gorgosaurus-dinosaur er funnet med innhold i magen.

Det viser hva dinosauren hadde spist.

Gorgosaurusene var digre rovdinosaurer. De var en type tyrannosaur som levde i Nord-Amerika for rundt 75 millioner år siden.

Ungdom

Gorgosaurusen, som er funnet med innhold i magen, var mellom fem og sju år gammel da den døde. Den var som ungdom å regne. Den veide litt over en tiendedel så mye som de voksne slektningene sine.

De voksne veide rundt 3.000 kilo og hadde store, kraftige skaller. De kunne ta store planteetere som levde i flokk.

Ungdommene hadde ikke de samme mulighetene. De var slankere, hadde lange bein og smalere skaller.

Forskere tror de unge spiste andre ting enn de voksne gjorde. Nå kan de se akkurat hva en av dem spiste.

– Dette er første gang så godt bevart mageinnhold er funnet i skjelettet til en stor tyrannosaur-art, sier Darla Zelenitsky, som ledet den nye studien, i en pressemelding.

Her ser vi fossilet, som ble funnet i 2008 ved Dinosaur Provincial Park som ligger i Alberta i Canada.

Kjøttfulle lår

I magen på fossilet var det nemlig knokler etter to andre dyr.

Her fant forskerne knokkel-fossiler etter to små dinosaurer av arten Citipes elegans

Dette var fugleaktige dinosaurer på under ett år som veide omtrent like mye som en kalkun.

Gorgosaurusen ser ut til bare å ha spist bakbeina. Der var det mye kjøtt. Gorgosauruser var kanskje glade i datidens kyllinglår?

Den unge dinosauren brydde seg ikke om å renske for bein. Den spiste tydeligvis hele bein med knokler og alt.

– Unge Gorgosauruser kan ha spist på samme måte som noen nålevende krokodiller eller fugler gjør, ved å svelge store biter med bein i stedet for å bare spise muskler, sier Thomas Cullen til National Geographic

Han forsker på forhistoriske dyr ved Auburn University og var ikke med på den nye studien.

Gorgosaurus og dinosauren den hadde spist: Citipes elegans

– Fantastisk

Steve Brusatte forsker på forhistoriske dyr ved University of Edinburgh og har ikke vært med på studien. Han er begeistret over det nye funnet.

– Dette er en tyrannosaur sitt siste måltid, bevart i stein. Hvor fantastisk er ikke det? sier han til Science.

Dette er direkte bevis for hva en tyrannosaur spiste, og ikke gjetting, sier han.

Illustrasjon av den unge Gorgosaurusen og byttet dens.

Skiftet mat

Det at Gorgosaurus hadde fått i seg kjøttfulle lår, viser at de jaktet maten sin selv, ifølge National Geographic.

De gikk ikke bare rundt og lette etter rester av andres måltider.

Ettersom Gorgosaurusen ble eldre, større og sterkere, begynte den å jakte på og spise andre ting.

Den gikk fra å jage små dinosaurer til å felle Triceratops og andre tøffe planteetere som kunne være like store eller større enn dem selv.

Forskere tror at dette skiftet skjedde da tyrannosaurusen var rundt elleve år og veksten skjøt fart, ifølge Science.