Fra forskeren til leseren:

Venner viser man respekt. Og det er ikke mindre viktig å vise seg selv respekt, skriver psykolog Per-Einar Binder. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)
Venner viser man respekt. Og det er ikke mindre viktig å vise seg selv respekt, skriver psykolog Per-Einar Binder. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Dette kan du si til deg selv når du mislykkes

Hvordan snakke deg selv opp – i stedet for ned? Psykolog Per-Einar Binder gir deg noen tips.

Published

Ikke alle snakker om det. Men alle mennesker går på tryne i blant.

Per Einar Binder har skrevet denne teksten for UNG.forskning.no. Han er psykolog og professor på Universitetet i Bergen. (Foto: UiB)
Per Einar Binder har skrevet denne teksten for UNG.forskning.no. Han er psykolog og professor på Universitetet i Bergen. (Foto: UiB)

Alle opplever å mislykkes i ting de prøver på. Alle tabber seg ut. Alle sier eller gjør ting som de blir flaue over. Alle opplever av og til at noen de har lyst å være sammen med, ikke har lyst å være sammen med dem.

Hva kan du si til deg selv når det var noe du ikke fikk til, tabber deg ut, eller kjenner deg avvist?

Forskning har vist at selv-medfølelse virker godt i slike situasjoner.

Selvmedfølelse innebærer at du behandler deg selv som en venn når du har det vondt.

Og at du også legger merke til at du ikke er alene om å ha det vondt.

Om du synes «selvmedfølelse» er et litt kleint ord, så er det også helt normalt – mange gjør det, særlig gutter.

Kall det gjerne noe annet, for eksempel selvrespekt. For venner viser man jo respekt. Og det er ikke mindre viktig å vise seg selv respekt.

Hvordan kan du trene på selvmedfølelse og selvrespekt? Her er en liten øvelse du kan prøve neste gang du opplever å gå på tryne:

1) Si inni deg at «dette var vondt», eller «dette var tøft» eller «uffff, dette var kjipt».

Da støtter du deg selv.

2) Gi deg selv en påminnelse om at «andre mennesker har det også vondt inni seg på denne måten», eller «slik er det å være menneske, det blir vondt av og til», eller «jeg er ikke alene om å ha det slik».

Når vi påminner oss om at det er menneskelig å gå på tryne, så blir vi ofte mindre flaue.

3) Spør deg selv: «hva trenger jeg når jeg har det vanskelig på denne måten?». Kanskje det er noe du kunne trenge å si til deg selv, eller kanskje det er noe du kunne trenge å gjøre.

I blant finner vi ikke svaret på hva vi trenger med en gang. Men vi får mer selvrespekt når vi stiller oss selv spørsmålet.