Er det vanlig at elever velger lag selv i gymtimen? Det vet ikke forskerne. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)
Er det vanlig at elever velger lag selv i gymtimen? Det vet ikke forskerne. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

– Ingen skal oppleve å bli valgt sist i gymtimen!

Det mener norske gymforskere. Betyr det at læreren alltid må velge lagene? Kanskje ikke.

Publisert

"Da skal Vilde og Anders velge lagene!" sier gymlæreren.

Vilde og Anders kikker seg rundt. Så begynner de peke på folk.

Men ikke på deg.

Er det fordi du løper sakte?

Til slutt står du igjen alene. Og du ønsker at du var et annet sted.

Har dette skjedd med deg?

Hvis du har opplevd dette, må du si ifra til læreren eller foreldrene dine.

For det er ikke greit!

Det sier gymforskerne Lars Bjørke og Kjersti Mordal Moen på Høgskolen Innlandet.

Men hvor vanlig er det at elever velger lag selv på denne måten?

Det vet ikke forskerne, for det finnes ikke nok forskning på det i Norge.

Det var kanskje verre i gymtimene før i tiden.

Men gymforskerne vet at ganske mye i gymfaget er likt som for 30 år siden.

Men om det betyr at elevene fortsatt velger lag ofte – det vet ikke forskerne.

Kan få dårlig selvtillit

Elever kan få dårlig selvtillit av å bli valgt sist.

Det sier professor Marie-Lisbet Amundsen til forskning.no. Hun har jobbet mye med barn og ungdom som går på skolen.

Men det skjer fremdeles at elever velger gym-lag selv, ifølge organisasjonen Voksne for barn.

Men det bør ikke elevene gjøre, mener Marie-Lisbet Amundsen.

Det er ikke riktig at elevene skal bestemme hvem av klassevennene som er flinke, mener hun.

Jo, de kan velge lag

Kan elevene velge lag hvis de følger noen regler? Eller hvis læreren hjelper til?

Ja, mener Mats Hordvik på Norges idrettshøgskole.

Der forsker han på utdanning av lærere.

Men det skal ikke være sånn at elevene står og blir plukket én og én, sier Hordvik til forskning.no.

Lagene bør bestemmes før gymtimen, mener han. Og alle lagene bør være ganske like.

– Alle lag bør bestå av elever med ulik bakgrunn, erfaring og kjønn, sier han til forskning.no.

I starten av skoleåret kan ikke elevene klare å dele inn i lag selv. Så da må læreren ta ansvar, mener Hordvik.

Hva lærer du av å velge lag?

Hvorfor skal elevene egentlig velge lag selv?

Kan elevene lære noe av det?

Eller er det like greit at læreren velger lag?

Det er viktig at lærere tenker gjennom akkurat det, mener gymforskerne på Høgskolen Innlandet.

Og hvis elevene skal velge lag selv, bør det være en god grunn til det, mener de.