Skoleelevene lagde en pakke med barnevennlig utstyr som kan brukes i astmabehandling. Kanskje disse maskene gjør det litt hyggeligere for småbarn å ta pustemedisin med inhalator?

13-åringer fant opp disse maskene for å hjelpe småbarn med astma

Både gutter og jenter ble mer oppfinnsomme da oppgaven var å hjelpe andre. Skolen bør ha flere sånne oppgaver, mener forskere.

Samfunnet trenger alltid nye oppfinnelser som hjelper mennesker.

Skoleelever i London fikk prøve seg på det. De var 13 og 14 år gamle. I faget som heter Design og Teknologi, fikk elevene en oppgave av forskere.

Elevene skulle finne på ideer som skulle hjelpe seks-åringer som har astma.

De fikk se en film av et barn som hadde astma-anfall. Og de måtte tenke på hva som kan være vanskelig for barn med astma.

Skoleelevene fikk veldig lyst til å hjelpe, ifølge forskerne.

– Oppgaven vekket noe i disse elevene. De ble oppmuntret til å tenke på tankene og følelsene til andre mennesker, forteller en av forskerne, Helen Demetriou.

Fikk medfølelse og mange ideer

Før skoleåret begynte, hadde forskerne testet elevene. De testet hvor kreative elevene var – altså om de fant på mange ideer. Forskerne testet også om elevene klarte å fortelle om følelsene sine.

Hele skoleåret jobbet elevene med ideer som skulle hjelpe andre mennesker.

Og på slutten av året så forskerne en forskjell, da de testet elevene igjen.

Elevene var blitt mye mer kreative, og de viste følelser mer – både gutter og jenter. Det skriver forskerne i en artikkel om skoleprosjektet.

Forskerne tror også at barn og ungdom kan lære mer på skolen, hvis de får oppgaver som ligner på astma-oppgaven.

Men hva syntes elevene selv?

Jente med astmamedisin.

– Tenk om broren eller søsteren din hadde det sånn

Forskerne intervjuet elevene som fant på hjelpsomme ideer for barn med astma.

Elevenes svar viste at de satte seg inn i følelsene til barn som sliter med denne sykdommen, mener forskerne.

En av elevene sa: «Tenk deg at du hadde en søster eller bror i den situasjonen. Jeg vil gjerne gjøre noe som dette, slik at vi kan hjelpe dem.»

En gutt sa: «Jeg tror at på slutten av dette prosjektet kunne jeg føle med folk som har astma… Hvis jeg var et barn som brukte inhalator, ville jeg vært redd, jeg også.»

Sammenlignet med en annen skole

Men hadde elevene blitt mer kreative uansett?

Nei, det tror ikke forskerne. De testet nemlig også elevene på en annen skole – som ikke hadde gjort astma-oppgaven.

På starten av skoleåret var disse elevene faktisk mest kreative. Men på slutten av året var det motsatt.

Elevene som var med på astma-prosjektet, hadde blitt mer kreative og uttrykte følelser bedre enn de andre.

Og derfor tror forskerne at astma-prosjektet virket bra.

– Det viser at vi kan lære elevene medfølelse. Men også at elevene samtidig kan bli mer kreative og lære mer, sier forskeren Helen Demetriou.

Kilder i artikkelen

  • Forskere ved Cambridge University i England har gitt oppgaver til 13- og 14-åringer på skoler i London.
  • Nå har de skrevet en artikkel i det vitenskapelige tidsskriftet Improving Schools, om hvordan det gikk.
  • På Cambridge University sine nettsider er det også en pressemelding om forskningsprosjektet.
Powered by Labrador CMS