Det er praktisk med ekstra oksygen om du vil gjemme deg under vann.

Denne firfislen bruker en boble med luft når den dykker

– Ved å hoppe i vannet kan de flykte fra mange rovdyr, forklarer forsker.

Publisert

– Firfisler er litt som skogens kyllingnuggets, sier biologen Lindsey Swirk fra Birmingham University i Storbritannia.

Men de er jo sprell levende og heller ikke fritert, så det kan jo høres litt rart ut. Men som vi vet er levende småkryp fristende for kjøttetende dyr.

Flykter fra rovdyr

– Fugler spiser dem, og slanger spiser dem, sier Swiek i en pressemelding.

Derfor har denne lille Anole-firfislen utviklet et godt triks for å gjemme seg der slanger og fugler holder seg unna. Firfislen heter bor i skogen i Costa Rica i Mellom-Amerika.

Swiek har undersøkt dette trikset nærmere i sin nye studie.

– Ved å hoppe i vannet kan de flykte fra mange rovdyr, forklarer hun.

Firfislene sitter ganske rolig under vann, og de er godt kamuflert. Der nede venter de på at rovdyret har forsvunnet.

Her kan du se hvordan Anole-firfislen bruker en luftboble for å puste under vann.

Boble på nesen

Forskerne tror firfislene kan holde seg under vann i minst 20 minutter. De holder ikke pusten, men får hjelp av en luftboble. Litt som folk som dykker i havet med tank på ryggen.

Forskere har sett før at det kommer en boble på firfislenes nese under vann.

Huden deres er vannavstøtende. Da blir det liggende et tynt lag med luft utenpå huden deres. Den gjøres om til en boble. Forskere har ikke vært sikre på om den hjelper dem med å puste.

Hva ville skje om firfislene ikke klarte å lage en slik boble? Forskerne testet det ut. De smurte et spesielt middel på firfislenes nese. Da klarte de ikke å lage boble.

Anole-firfislen lever i skoger som denne.

Tok tiden på firfislene under vann

Swirk undersøkte hvor mange bobler firfislene klarte å lage og hvor lenge de holdt seg under vann. Så sammenlignet hun det med andre firfisler, som kunne puste normalt. I alt ble 28 firfisler testet.

Firfislene som pustet normalt, holdt seg under vann en god del lenger enn de som ikke kunne lage boble.

Det tyder på at boblen hjelper dem å kunne puste under vann.

Edderkopp med dykkerklokke

Det finnes flere insekter og andre dyr som har funnet merkelige måter å puste på under vann.

Edderkopper trives stort sett best på landjorda. Her i Norge lever vannedderkoppen, og den har funnet en smart løsning.

Den spinner en slags sekk av silke. Den fyller den opp med luftbobler som den henter i overflaten, skriver Store norske leksikon. Inne i silkesekken sin spiser den larver og små krepsdyr den finner i vannet.

Der parer de seg også. Hunnen legger mellom 30 og 70 egg inne i sekken sin.

Vannedderkoppen finnes i Norge.