Hele livet vårt er delt opp i timer, dager og år, men på andre planeter er dager helt forskjellig.

Jorda vår snurrer fortere enn noen planeter, men saktere enn mange andre

En dag på jorda er 24 timer. På andre planeter har dagene forskjellig lengder. Sjekk hvor fort planetene snurrer.

Når jorda har rotert en hel gang, sier vi at det har gått et døgn. Men ikke alle planeter bruker 24 timer på å snurre rundt sin egen akse.

Venus er den planeten som ligner mest på jorda vår. Der tar det 243 dager før planeten har snurret en gang helt rundt.

På vår nærmeste nabo Mars er dagene like lange som våre dager på jorda.

Jupiter er kjempestor. Om den hadde vært tom innvendig, ville det vært plass til 1300 jordkloder inne i den. Jupiter roterer superraskt, hele 43,000 kilometer i timen. For å sammenligne, så roterer jorden cirka 1000 kilometer i timen. Dette gjør at dagene på Jupiter er under 10 timer.

Under kan du se hvor fort planetene snurrer. Navnene på planetene er på engelsk.

Øverst til høyre ser du Merkur. Denne planeten snurrer sakte. Det tar 58 dager og 15,5 timer for den å snurre rundt sin egen akse.

Ved siden av ser du Venus som bruker 243 dager og 26 minutter. Så kommer jorda og Mars, de snurrer like fort. Men ikke så fort som den lille planeten Ceres, den bruker 9 timer og 4 minutter.

Dagene varierer på de forskjellige planetene.

Roterer med ulike vinkler

På bildet over ser du også at planetene roterer i ulike vinkler. De gule pilene viser det. Jorda vår vår tipper over i 23 graders vinkel. Solstrålene treffer derfor planeten vår ulikt gjennom året. Det er derfor vi får de fire årstidene sommer, høst, vinter og vår. De andre plantene roterer i ulike vinkler.

Hvis jorda hadde rotert på 4 graders vinkel som dvergplaneten Ceres, så ville det ikke vært noen årstider på jorden.

Planetene satt sammen

Planetene er ikke like store. Men på animasjonen under er de ulike planetene satt sammen. Og du kan se hvordan de roterer i forhold til hverandre. Øverst har du Merkur, så kommer Venus, jorda vår i blått, så røde Mars.

Under Mars snurrer Jupiter kjempefort på 9 timer og 55 minutter i døgnet. Saturn i den gule stripen bruker bare litt lenger tid. Uranus er nest nederst. Denne planeten bruket 17 timer og 14 minutter på å snurre rundt en hel gang. Neptun er i bunnen og bruker 16 timer.

Planetene i solsystemet er ikke samme størrelse, men denne animasjonen gir et oversikt over hastigheten til planetene.

Nytt blikk på verden

forskning.no har samlet kart og animasjoner som viser oss verden vi lever i. Denne artikkelen er den andre i serien.