Tungen har åtte muskler som jobber sammen. De gjør det mulig for oss å snakke, spise, blande mat og svelge. Tungen kan strekke og krølle og bøye seg på mange måter. Den er en av de mest fleksible musklene i kroppen.

Tungen din er enda mer unik enn forskerne trodde

Vi har et helt unikt tungeavtrykk, på samme måte som fingeravtrykk. Nå har forskere funnet ut mer om hvor spesiell hver tunge er.

Tungene våre er helt forskjellige fra hverandre.

Noen har store tunger, andre har små. Noen har smale tunger, andre har brede.

Men det er flere forskjeller enn de vi kan se. For på overflaten har hver av oss en helt unikt mønster av groper, rynker og skrukker.

Dette mønstret kan brukes i stedet for fingeravtrykk, mener noen.

Nå har forskere fra Skottland studert de bittesmå knoppene som sitter på oversiden av tungen.

Hundrevis av unike knopper

På tungen har vi hundrevis av små knopper, også kalt papiller. De holder tak i maten mens vi tygger.

Inne i noen av knoppene er det massevis av smaksløker. De gjør at vi kjenner om maten er salt, søt, bitter, sur eller umami.

Andre knopper forteller oss om maten er varm eller kald, glatt eller klumpete, myk eller hard.

De skotske forskerne lagde nøyaktige kopier av tungene til 15 personer. Så tok de tusenvis av bilder av knoppene med mikroskop. Deretter lot de kunstig intelligens gå gjennom og sammenligne bildene.

Hver enkelt knopp var helt unik i størrelse, form og utseende. Men ikke bare det.

Forstørrelse av knoppene på tungen. Knoppene som er farget blå, inneholder massevis av smaksløker. De gule knoppene forteller oss hvor grov, glatt, hard eller myk maten er. Denne tungen hadde 14 blå og 40 gule knopper.

Knoppene forteller hvem vi er

Hver eneste av de bittesmå knoppene ga masse informasjon om eieren av tungen. Ikke bare kjønn og alder, men ofte også akkurat hvilken person knoppen tilhørte.

Forskerne ble overrasket da de hvor forskjellige disse bittesmå knoppene er fra person til person.

De tror at kunnskapen om knoppene kan brukes til å finne ut hvorfor vi liker forskjellig typer mat.

Mat med mye mat og fett kjennes godt ut på tungen. Kanskje kunnskapen kan brukes til å finne fram til sunn mat, som gir samme gode følelsen som usunn mat.

Knoppene kan også avsløre sykdommer.

Tungen røper om du er syk

Leger sjekker allerede i dag tungen til å finne ut av sykdommer.

Er tungen din blitt blek og glatt, mangler du kanskje jern og andre vitaminer.

Veldig rød tunge kan bety at du har en infeksjon, men også at du mangler vitaminer.

Oppdager du hvite flekker på tungen, kan du ha en infeksjon. Helt hvit tunge kan være trøske. Det er en sopp som er vanlig både hos barn og voksne.

Gul eller svart tunge kan være et tegn på at du har for mye sopp og bakterier i munnen. Det kan også hende at du ikke pusser tennene nok.

Når tungen din er rosa, er det et tegn på at du er frisk.

Rayna Andreeva m.fl.:  Machine learning and topological data analysis identify unique features of human papillae in 3D scans. Scientific Reports, desember 2023