Sebastian kunne lese da han var 1,5 år gammel
Han har hyperleksi.
Når vi starter på skolen, er alfabetet noe av det første vi lærer.
Deretter lærer vi sakte, men sikkert å sette bokstavene sammen. Setter vi dem i riktig rekkefølge, kan vi lage alle verdens ord.
For noen barn starter denne evnen veldig tidlig. Og det helt uten at en lærer hjelper til.
Disse barna har det forskere kaller hyperleksi.
18 måneder
Forskning på hyperleksi har vist at barn på 18 måneder kan lese.
Amerikanske Sebastian Esposito er én av dem. Ung.forskning.no har snakket med faren hans, Ryan Esposito.
– Da Sebastian var 18 måneder, begynte han å leke med bokstaver av tre og sette dem sammen til ekte ord, sier Ryan.
I dag er Sebastian 5 år. Han har en stor fascinasjon for ulike bokstavtyper.
– Han startet å skrive med ulike fonter da han ble besatt av Microsoft Word, sier faren hans.
– Noen tror at vi tvinger ham
Foreldrene til Sebastian hadde aldri hørt om hyperleksi, eller at barn kan begynne å lese så tidlig.
De googlet «hvorfor er barnet mitt besatt av bokstaver?». Da skjønte de at det måtte være hyperleksi.
De synes det er viktig at folk får vite om det.
– Det er mange som ikke forstår at Sebastian og andre barn kan ha en så stor interesse for bokstaver, sier Ryan.
Noen tror at foreldrene tvinger ham til å skrive og lese, men Ryan sier at det ikke stemmer.
– Sebastian liker bokstaver på samme måte som andre barn er opptatt av fotball eller dinosaurer, sier han.
Hvis foreldrene sier at han bør ta en pause fra dataen og gå en tur ut, vil han helst skrive ulike bokstaver og ord med kritt på asfalten.
Sebastian har diagnosen autisme. Canadiske forskere fant ut at 6 til 21 prosent av barn med autisme også er hyperlektiske.
Hva er egentlig lesing?
Selv om unge barn med hyperleksi kan sette sammen bokstaver til ord og lese, betyr ikke det at de forstår hva de leser.
Det tar tid å lære seg ordene i et språk. Sebastian kunne heller ikke så mange ord da han var 18 måneder gammel.
Monica Melby-Lervåg er professor i spesialpedagogikk. Hun synes det er imponerende at Sebastian kan lese så tidlig.
– Men det viktigste med lesing er likevel å kunne forstå det man leser. Derfor er vi ikke så opptatt av å lære barn å si og lage ord lenge før skolestart.
De fleste barn lærer det i førsteklasse likevel. Da er de så store at de kan mange forskjellige ord og vil kunne forstå det de leser.
Og for barnehagebarn er det viktigere at de lærer hva ulike ord betyr enn at de lærer seg å lese dem.
– Vi fokuserer derfor mest på lesing ved skolealder, sier Monica.