Noen liker ikke matte. Andre, som May Linn Auestad (til høyre), synes matte er kjempegøy.
Noen liker ikke matte. Andre, som May Linn Auestad (til høyre), synes matte er kjempegøy.

Hvor viktig er mattelæreren for at du selv liker matte?

Det kan virke som noen mattelærere liker best elever som allerede er flinke i matte.

Publisert

May Linn Auestad har alltid elsket matte. Hun tror mye av grunnen er mattelæreren hun hadde i første klasse.

Hun synes det er trist at noen elever gruer seg til matematikk, når hun selv alltid har hatt så mye glede av dette faget.

May Linn har hatt mange lærere siden den første mattelæreren. De har vært veldig forskjellige, noe som fikk henne til å tenke:

Mange lærere tenker kanskje ikke over hvordan de viser fram faget sitt og hvordan de oppfører seg mot elvene. Kanskje det hindrer elever i bli bedre og til finne ut hva de liker.

Derfor forsker hun på mattelærere.

May Linn tar doktorgrad i økonomi på Universitetet i Stavanger.

Hva prøver du å finne ut i forskningen din?

Jeg vil finne ut hvordan elever kan trives bedre og lære mer på skolen.

Sammen med andre forskere undersøker jeg hva læreren betyr for elevene.

Mange synes matte er ekstra vanskelig. Derfor har vi valgt dette faget.

Tror elevene at de kan lære matte? Synes de matte er gøy å jobbe med? Hvordan blir de påvirket av læreren sin?

Hva gjør du når du forsker på ditt tema?

Først spurte vi flere tusen elever om hvordan de opplever mattelæreren sin. Da brukte vi en spørreundersøkelse.

Vi spør dem om ting som:

  • Liker mattelæreren din best de elevene som er veldig gode i matte?
  • Virker det som om læreren din tror at alle elevene i klassen kan bli bedre i matte?

Så slår vi sammen svarene til alle elevene som går i samme klasse, før vi trekker ut svaret til hver enkelt elev. På denne måten får vi informasjon om lærerens tro på elevene og matte.

Elevene må også svare på spørsmål om seg selv:

  • Tror du at du kan lære deg matte?
  • Synes du matte er interessant?
  • Blir du engstelig av å tenke på matte?

Til slutt vil vi finne ut:

Ser elever med en mattelærer som tror at alle kan bli bedre i matte, annerledes på sine muligheter til å lære enn elever med en lærer som tror at bare noen kan bli gode?

Synes de matte er mer interessant og blir de mindre engstelige når de tenker på matte?

Hva pleier folk å spørre om når du forteller hva du forsker på?

Jeg får veldig ofte høre historier om mattelærere. Akkurat som meg, husker mange en spesiell mattelærer.

Og denne læreren har vært viktig for om de nå liker matte eller egentlig synes matte er litt skummelt.