Barn kan bli påvirket til å spise mer usunt på grunn av YouTube-videoer frykter forskere.

Unge Youtube-stjerner reklamerer for usunn mat

Forskere sjekket hva slags mat kjente barne-youtubere viste frem i videoer.

På Youtube er det noe å se på for de fleste.

Videoer med barne-influensere har blitt populære blant barn.

Videoene viser barn som pakker opp gaver, leker med nye ting, lager mat eller drar i fornøyelsespark.

Noen av familiene får gratis ting fra leke-produsenter. Eller de får penger for å vise fram et spesielt merke, som en kjeks eller brus.

Dette er reklame, men det er ikke alltid så lett å oppdage.

Åtte-åring tjente mest i fjor

I fjor var den som tjente aller mest på Youtube en åtte år gammel gutt. Han heter Ryan Kaji og tjente over 240 millioner kroner. Han har kanalen Ryan's World på Youtube.

Youtubere tjener penger på reklamer som spilles før videoene. De kan også få betalt for å vise frem ting i videoene sine.

Hvis youtubere får betalt for å vise fram noe, skal det egentlig være merket i videoen. Men det er ikke alle som gjør det. Det er heller ikke så lett for barn å oppdage at videoen inneholder reklame.

Dette er et problem, mener forskere fra USA som har sett igjennom mange populære Youtube-videoer.

Mc Donalds og Oreo

Forskerne så på hva slags mat som oftest blir vist fram i videoer.

De fant frem til de fem mest sette barnestjernene på Youtube.

Forskerne så igjennom de 50 av de mest sette videoene og opp til 50 videoer på hver kanal som hadde bilde av mat på forsiden.

I videoene som inneholdt mat eller leke-mat, var det aller mest usunne varer som ble vist frem.

90 prosent av maten var merkevarer som er usunne. Det var for eksempel Mc Donalds-mat, cola og oreo.

Bare 5,5 prosent var sunne matvarer som frukt eller yoghurt.

Videoene med de usunne matvarene var sett en milliard ganger til sammen.

Blir barn påvirka?

Forskerne vet ikke hvor mange av videoene som var betalt for av matbransjen. Men de mener at mange videoer på Youtube kan inneholde skjult reklame.

- Foreldre skjønner kanskje ikke at barne-influensere ofte får betalt av matfirmaer for å reklamere for usunn mat og drikke i videoene sine, sier en av forskerne, Marie Bragg.

Hun sier at folk stoler på influensere fordi de virker som vanlige folk. Når de spiser en bestemt type mat, ser det kanskje ikke ut som reklame, men det er det, sier Bragg.

Tidligere forskning har vist at barn blir påvirket av reklamer for mat, sier forskeren. Det kan gjøre at de spiser mer usunt.

Norske influensere må merke videoene

I Norge må influensere som får betalt for å vise frem produkter, merke den med «reklame» eller «annonse».

Å ha reklame for usunn mat og drikke til barn er i seg selv ikke ulovlig etter markedsføringsloven, skriver Nina Elise Dietzel fra Forbrukertilsynet på e-post til ung.forskning.no.

Men det kan være andre ting som er ulovlig. Det er for eksempel om reklamen er skjult eller om den sier at barn bør kjøpe noe.

Matbransjen i Norge har laget sine egne retningslinjer. De forbyr seg selv å reklamere for usunn mat og drikke til barn under 13 år. Det gjelder også i Youtube-videoer som er laget for barn.

Har blitt flinkere

Norske youtubere har blitt flinkere til å følge reglene, viste en undersøkelse gjort av Medietilsynet.

I 2017 var det nesten ingen som skrev på videoer at de inneholdt reklame.

Et år senere var 80 prosent av videoene Medietilsynet sjekket riktig merket.

Om man bruker Youtube Kids-appen fjernes videoer der noen viser frem ting mot betaling.

Powered by Labrador CMS