Blomsten er 28 millimeter bred, mye større enn andre blomster som er funnet i rav.

Denne blomsten er 35 millioner år gammel

Den er den største blomsten som noen gang er funnet i forsteinet kvae.

Noen ganger er det nesten som om naturen gir oss en gave.

Sånn er det litt med eldgammelt rav. Rav er egentlig lagd av kvae – et seigt og klissete stoff som tyter ut av barken på bartrær.

Ute i lufta stivner kvaen. Noen ganger blir klumpene helt harde. Og hvis en slik hard klump blir liggende i veldig lang tid, blir den rett og slett til et fossil. Et kvaefossil! Det er dette som kalles rav.

Og rav er veldig verdifullt for mennesker. Vi har brukt det som smykkesteiner i tusenvis av år. Men det aller mest fantastiske med rav, er kanskje at den av og til har med seg perfekte bilder av fortida.

Krabber og dinosaurfjær

I noen av klumpene har det satt seg fast små insekter, marker eller edderkopper. Eller til og med dinosaurfjær og ørsmå krabber!

De ble sittende fast i kvaen den gangen den var flytende, og har blitt til tredimensjonale fossiler. Slik kan vi mennesker se skapninger som har vært utdødd i millioner av år – med våre egne øyne.

De aller fleste fossilene i rav, er av insekter og andre kryp. Men en sjelden gang har kvaen pakket inn en plante.

Denne bitte lille krabben ble fanget i rav for 99 millioner år siden.

Tok feil av plante

Den nydelige blomsten på bildet er den største blomsten som noensinne er funnet i rav. Den er nesten tre centimeter bred – tre ganger så stor som andre slike blomster.

Den er mellom 34 og 38 millioner år gammel, og vokste en gang i en stor skog i området som kalles Baltikum, i Nord-Europa.

Blomsten ble egentlig funnet for lenge siden, i 1872. Den gangen fikk den navnet Stewartia kowalewskii, fordi vitenskapsmannen som fant den mente den lignet på Stewartia-planter.

Men nå har to forskere undersøkt blomsten på nytt. De har studert pollenkorn som de har klart å hente ut fra ravklumpen.

Forskerne er ganske sikre på at den utdødde blomsten heller er i slekt med en annen plante som lever i Asia i dag. Derfor foreslår de et nytt navn: Symplocos kowalewskii.

Dette er arten Symplocos paniculata, som vokser i Asia i dag. Forskerne mener den er i slekt med blomsten i ravklumpen.