Denne bittelille krabben ble fanget i rav for 100 millioner år siden.

Denne krabben ble fanget i rav for 99 millioner år siden

En bitte litten krabbe har holdt seg godt siden dinosaurtida.

Denne knøttlille krabben satt seg fast i seig kvae for rundt 99 millioner år siden.

Den levde kanskje i brakkvann. Det er en blanding mellom ferskvann og saltvann, som finnes ved kysten, hvor for eksempel elver renner ut.

Der hvor krabben levde var det skog, og kvae rant ned fra trærne. Krabben ble dekket av denne kvaen, og det kan ha skjedd under vann.

Tilfeldigvis ble denne klumpen med kvae og krabben begravd. Gjennom mange, mange år ble kvaesteinen og krabben fossilisert – de blir på en måte til stein.

Da kalles det rav, og det har blitt funnet mange insekter som har blitt bevart på denne måten. Det har til og med blitt funnet dinosaurfjær.

Men det har aldri blitt funnet en krabbe før. Forskerne viser den fram og beskriver krabben i tidsskriftet Science Advances.

Ravklumpen med krabben i, som eies av Longyin Amber Museum i Kina.

Levde samtidig med dinosaurene

Dinosaurtida varte i nesten 165 millioner år. Forskere tror at de fleste dinosaurene forsvant etter at en stor asteroide traff jorda for 66 millioner år siden. Vi mennesker og våre forfedre har bare vært på jorden i rundt 2,8 millioner år.

Denne krabben tråkket rundt for rundt 100 millioner år siden, altså lenge før vi fantes. På samme tid tråkket det

Den er bitte liten, skallet er rundt 2 millimeter bredt og langt.

Den var altså ikke større enn en veldig liten maur. Den har fått navnet Cretapsara athanata. Det siste ordet spiller på det greske ordet for «dødelig».

En vanlig krabbe

Krabben er mindre enn de aller fleste krabbene forskerne vet om, men den er også veldig lik krabber som lever i dag.

Forskerne vet ikke om dette er en ung krabbe, eller om en den voksne krabben var så liten.

Den har samme type øyne, antenner, lignende munn og lignende gjeller som moderne krabber. Krabbene har kanskje klart seg så godt at det ikke evolusjonen har endret dem noe særlig på så mange år.

De første krabbene dukket opp for mer enn 200 millioner år siden.

En 3d-scanning av krabben.

Trøblete rav

Raven med krabben kommer fra landet Myanmar. Mange store og flotte ravklumper med dyr og insekter i kommer fra dette landet. NRK har for eksempel skrevet om en liten fugl som ble fanget i rav, som også kommer fra Myanmar.

Men Myanmar er også et land med mye konflikt, og rav-handelen kan bidra til undertrykkelse og lidelse for de som bor der, ifølge magasinet Science.

Forskerne sier at ravklumpen med krabben i ble funnet i 2015. En gruppe med paleontologer – forskere som forsker på utdødd liv – har sagt at man ikke burde forske på rav som er funnet der etter 2017 på grunn av konflikter om rav-gruvene.

Javier Luque, en av forskerne bak den nye studien om krabben, vil gjerne trekke oppmerksomhet til konflikten som foregår i Myanmar, ved å beskrive et fossil som er samlet inn før 2017, sier han til magasinet National Geographic.

Referanse:

Luque mfl: Crab in amber reveals an early colonization of nonmarine environments during the Cretaceous. Science Advances 2021. DOI: 10.1126/sciadv.abj5689. Sammendrag