Bjørnene begynner å bli trøtte en stund før de går i hi om høsten.

Bjørnen har en døgnrytme også i hiet

Den våkner litt, vrir og flytter på seg. Mest om dagen, viser ny forskning.

Vi mennesker har en slags indre klokke.

Helt uten tall eller visere, men vi kan merke at den er der.

Klokka er med på å bestemme når vi blir trøtte, når vi våkner og hvilket tidspunkt vi blir sultne på.

Klokka finnes hos dyr også.

Beveger seg i hiet

Bjørner kan ligge i vintersøvn i så mye som et halvt år. Det er en dyp søvn som gjør at den sparer veldig mye energi. Det kan være fint når det er vanskelig å finne mat for bjørnen om vinteren.

Helt stille ligger bjørnen riktignok ikke. Mange små dyr som går i dvale, er nesten i koma, altså helt urørlige. For eksempel hamsteren. Bjørnen, derimot, vrir på seg og beveger seg i hiet nå og da.

Noen amerikanske forskere hadde sett på kamera at grizzlybjørner i hiene sine snudde seg iblant. Bjørnene beveget seg mer om dagen enn om natten.

Prøver fra bjørnemunner

Forskerne tenke at dette kanskje kunne henge sammen med bjørnens døgnrytme. Selv om den ligger i hi hele tiden, kunne kanskje den indre klokken tikke som normalt likevel?

Amerikanerne ble nysgjerrige og ville finne ut mer.

De begynte med å samle inn celleprøver fra både våkne bjørner og bjørner i vintersøvn. Det kan forskerne gjøre ved å skrape en pinne med bomull på innsiden av munnen deres.

Cellene som forskerne fikk med seg, ble dyrket videre. Celler kan nemlig vokse i laboratorier hvis de får riktig mat, varme og fuktighet.

Grunnen til at de brukte celler, er at den indre klokken finnes i hver celle.

Cellene var mer våkne om dagen

Da cellene hadde fått vokse en stund, forsøkte forskerne å utsette dem for de samme temperaturene som er vanlige i kroppen til bjørnen.

Den er varmere når den er våken om sommeren. Når den er i hi om vinteren, er den kaldere.

Cellene er altfor små til at vi kan se dem med øynene. Det må spesielle mikroskoper til. Men inne i hver lille celle skjer det mye rart.

I en del av cellen produseres for eksempel stoffer som blir til mat for andre deler av cellen.

Disse stoffene ble produsert hele tiden. Likevel så forskerne at det var mer om dagen enn om natten for cellene som var i vinter-temperatur.

Derfor tror forskerne at det er den indre klokka som er grunnen til at bjørnene beveger seg mer på dagtid.

Det må nok likevel noen flere studier til før forskerne kan være helt sikre på bjørnens døgnrytme.

Et forlatt hi.

Ikke lurt å besøke bjørnen i hiet

I løpet av vinteren hender det at bjørnen våkner litt, snur seg eller flytter på seg.

Det forklarte biolog Hanne Sveaass og direktør Kees Ekeli i Bjørneparken i en artikkel på skog.no i fjor.

Mange tror at bjørnen går i dvale, slik mange andre dyr gjør. Men dvale er en enda tyngre søvn.

– Bjørnen går ikke i dvale, den har det vi kaller vintersøvn. I hiet senkes kroppstemperaturen med én til fem grader. Hjerterytmen reduseres til cirka ti slag i minuttet, forklarte Sveaass og Ekeli.

Det betyr at hvis du skulle stampe inn i et bjørnehi en vinter ved et uhell, tar det ikke lange tiden før bjørnen våkner og trolig ber deg om å finne ditt eget hi.