En blåmeis og en kjøttmeis sitter på en matstasjon. Matstasjonen er fylt med nøtter. Det er litt snø på kanten av stasjonen, og det er snø i bakgrunnen.
Fuglene er ganske like, men blåmeisen skiller seg ut med den blå fargen.

Disse fuglene husker hvor de fant mat sist

Mennesker har kanskje trent hukommelsen til fugler uten å vite det.

Publisert

Forskere har funnet ut at kjøttmeisen og blåmeisen husker hvor de har spist tidligere, hvor de fant maten og hvordan de fant den.

Tidligere har man trodd at det bare er mennesker som klarer å huske slike ting, men nå vet man at det er flere dyr som kan dette.

Forskerne testet hukommelsen til 94 ville kjøtt- og blåmeiser som lever i det fri.

Ville fugler

Det kan være utfordrende å jobbe med ville fugler, for forskerne kan ikke bestemme hva de skal gjøre.

Heldigvis ble fuglene i denne undersøkelsen med på testene.

Det var også viktig at fuglene gjennomførte testene der de bor, slik at det ble mest naturlig.

Alle fuglene hadde en sporingsbrikke rundt benet som gjorde det mulig for forskerne å følge med på dem.

Fuglene kunne også bruke brikken til å åpne luker der de fant mat, slik at ikke andre fugler kunne ta maten.

Solsikkefrø og peanøtter

For å teste hukommelsen til fuglene, la forskerne ut solsikkefrø og peanøtter. Forskerne visste at fuglene likte solsikkefrø best.

Maten ble plassert i flere matstasjoner. Disse matstasjonene fyltes opp automatisk etter en satt tid.

Etter at fuglene hadde besøkt de ulike matstasjonene, og funnet ut når det kom mer mat og hvor, fortsatte de å komme tilbake.

De valgte ikke å vente ved matstasjonen hvor favorittmaten var, men heller der de visste det ville være mat.

Slik så matstasjonen ut, og her hentet fuglene ut solsikkefrø. Hvis du ser nøye etter, kan du se den lille metallbiten rundt benet til fuglen som åpner luka for den.

Smartere enn vi tror

Tidligere er det forsket på hvor god hukommelsen til fugler med større hjerne er, slik som kråker.

Både kjøtt- og blåmeis har en mindre hjerne, men det viser seg at de likevel er ganske smarte.

Det forteller Magne Husby at ikke er ny informasjon. Han forsker på fugler, blant annet meis, ved Nord universitet.

Selv om ikke kjøtt- og blåmeis er like smarte som en kråke, har de noen smarte måter å overleve på.

Bruker stemmen

Både kjøtt- og blåmeis kan lage mange forskjellige lyder. Og det kan komme godt med.

– Hvis det er hard konkurranse om maten, så er de kjøttmeisene som er lavest på rangstigen, smarte nok til å lage en falsk alarmlyd, forteller Husby.

Da stikker andre fugler og gjemmer seg, og den som lagde lyden får fri adgang til matfatet for en kort stund.

Fuglene bruker ikke bare lyd til å få mat, men også for å imponere hverandre.

Eldre hannfugler kan flere sanger enn de yngre, og de lærer av hverandre mens de vokser.

Mat fra mennesker

Kjøttmeis kan også stjele.

– Tidligere er det påvist at kjøttmeis som fikk se hvor løvmeis gjemte solsikkefrø, dagen etter forsynte seg av lageret til løvmeisen. Den husket altså hvor løvmeisen hadde gjemt frøene. Verken kjøttmeis eller blåmeis lagrer mat selv, sier Husby.

Både kjøtt- og blåmeis er vant til å være rundt mennesker, og de spiser gjerne fra fuglebrett.

Spesielt om vinteren kan dette være fint.

– Kjøttmeis og blåmeis er nok ikke avhengige av at mennesker legger ut mat til dem. Men det at fuglene vet hvor de kan finne mat, har vist at de blir mindre stresset, selv om ikke alle undersøkelser viser det samme.

At mennesker har lagt ut mat til fuglene på samme sted, tror forskerne faktisk kan være en av årsakene til at fuglene har fått bedre hukommelse.

Studien "Episodic-like memory in wild free-living blue tits and great tits" er publisert i tidsskriften Current Biology.

Du kan lese mer om både kjøttmeis og blåmeis hos SNL.