Liker du best å lese eller lytte? Vi har veldig ulike meninger om det - og begge deler har sine fordeler.

Er lydbok like bra som papirbok?

Vi kan få med oss historien like godt når vi lytter til lydbok. Men vi bør ikke legge bort papirboken helt.

Noen elsker å lese og klarer ikke å legge vekk boken.

Andre er hektet på å ha boken på øret. Lydbøker har blitt veldig populære, men er det like bra å lytte som å lese?

Noen mener nemlig at lydbøker ikke er ordentlige bøker. At man forstår mer av å lese en papirbok.

Hva om man ikke kan lese papirbok?

Men forskeren Alexandra Borg ved Uppsala Universitet i Sverige ble litt provosert av å høre andre forskere si det, forteller hun til forskning.se som skrev om saken først.

Borg lurte på om det betyr at en person som har problemer med å lese vanlige bøker, aldri vil få den samme nytten av å lytte til en lydbok som en annen person vil få av å lese en papirbok?

Selv har hun forsket blant annet på hvem som leser vanlige bøker og hvem som foretrekker lydbøker.

Målte hjerneaktiviteten til lyttere og lesere

I en studie fra University of Berkeley i USA, publisert i 2019 ble ni deltakere plassert i en MR-maskin. Maskinen fungerer slik at man blir sendt inn i en slags tunnel.

MR-maskinen tar bilder av kroppen innvendig. Og i dette tilfellet av hjernen.

Først skulle de lese en vanlig, fysisk bok der inne i maskinen. Så skulle de lytte til den samme teksten etterpå.

Og imens registrerte MR-maskinen alt som skjedde i hodet til deltakerne.

Slik ser en MR-maskin ut.

Nesten samme aktivitet

Med MR-maskinen kunne forskerne se hvor i hjernen det var aktivitet underveis. For de ulike hjernedelene er aktive eller mindre aktive ettersom hva vi driver med.

Forskerne forventet å finne litt av den samme aktiviteten når deltakerne leste og hørte på lydbok. Men aktiviteten var nesten akkurat den samme når de lyttet som når de leste.

Det virket ikke som om deltakerne fikk med seg noe mindre når de lyttet til lydbok.

Forsker Alexandra Borg mener på sin side at lydbøkene gjør at flere får muligheten til å få gleden av bøker.

Mange liker både papirbok og lydbok

– Jeg ser to ulike ting i min forskning. Den ene er at lydbøker brukes av folk som elsker lesing, og dette er en ny måte å gjøre det på.

– Den andre kategorien er personer som ikke liker vanlige bøker. Noen har lesevansker. Jeg mener at lydbøkene gjør det mulig å lese på en ny måte og de øker tiden som folk bruker på bøker.

Men det at Borg slår et slag for lydboken, betyr ikke at hun syns vi skal slutte med å lese.

Lærer ikke stavelse fra en lydbok

– Noe som jeg syns er viktig og skremmende, er at lesingen av bøker går ned så mye, sier hun til forskning.se.

– Når du leser en trykket tekst ser du jo hvordan ordene staves, sier hun. Det er viktig når du selv skal skrive. Du blir ikke like god til å skrive om du bare lytter til lydbok.

forskning.no skrev en artikkel i 2020 om at vi ikke liker alle slags lydbøker. Vi stiller strenge krav.

Den som forteller, må gjøre det med innlevelse. Og selve stemmen er viktig, fortalte forsker ved Universitetet i Oslo, Marika Lüders, til forskning.no i 2020.

En dårlig fortellerstemme kan gjøre at vi legger vekk hele lydboken. Og da får vi i alle fall ikke med oss noe.