(Illustrasjonsbilde: SpeedKingz / Shutterstock / NTB scanpix)
(Illustrasjonsbilde: SpeedKingz / Shutterstock / NTB scanpix)

Får gutter urettferdige karakterer?

Hvis læren mener at eleven oppfører seg feil, kan karakteren bli dårligere. Det fant en forsker ut.

Publisert

Skolen krever at du følger noen regler.

Du skal følge med og gjøre som læreren sier.

Du skal ikke bråke og krangle for mye, men sitte stille og oppføre deg på en god måte.

Skolen kaller det for sosiale ferdigheter.

Og lærere synes ofte at jenter er flinkere til dette enn gutter er.

Det viser forskningen til Ann Margareth Gustavsen. Hun jobber på Høgskolen i Innlandet.

Men oppførselen din skal ikke påvirke karakteren du får i fagene.

Men Gustavsen tror at det skjer noen ganger likevel.

Jenter får bedre karakterer

Det er litt forskjell på gutter og jenter på skolen.

På videregående får jenter litt bedre karakterer enn gutter.

Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Det finnes selvfølgelig mange gutter som får bedre karakterer enn jenter. Men hvis man plusser sammen alle elevenes karakterer, kommer jentene best ut.

Hvorfor er det sånn?

Det vil både politikere, lærere og forskere vite.

Og det kan hende at guttenes oppførsel er litt av forklaringen.

Går mest utover gutter

Ann Margareth Gustavsen begynte å undersøke saken.

Og da hun leste lærernes vurderinger av elever, oppdaget hun noe.

Det virket faktisk som elevenes oppførsel kunne påvirke karakterene de fikk.

Hvis læreren mente at eleven ikke oppførte seg så bra, så mente læreren også oftere at eleven ikke var så flink i faget.

Forskere i Sverige har også undersøkt dette. De tror noen gutter får bedre matte-karakterer av lærere som ikke kjenner dem.

Ikke like ille for jenter?

Men det var ikke bare dårlig oppførsel og dårlig karakterer som hang sammen.

Det var også god oppførsel og gode karakterer.

Kan det være sånn at noen får urettferdig gode karakterer fordi lærerne synes de oppfører seg bra?

Det går mest utover guttene, ifølge Gustavsen.

– Det går mye mer utover gutter enn jenter. For vi ser at lærerne vurderer guttenes sosiale ferdigheter som dårligere enn jentenes sosiale ferdigheter, sier hun.

På nasjonale prøver og eksamen er det mindre forskjell på gutter og jenter.

Annerledes på eksamen

Gustavsen mener at det må bli en diskusjon om hvordan lærere vurderer elever.

Finnes det bedre måter å gjøre det på, som er rettferdig for både gutter og jenter?

Og hva slags oppførsel er egentlig bra i skolen?

Gustavsen mener at vi bør diskutere det også.

Kanskje bør elever egentlig få skryt hvis de viser at de er uenig med læreren og skolen?

For ute i voksenlivet trengs det folk som oppfører seg nettopp sånn.