YouTubere former hvilke spill vi kjøper – men kanskje ikke slik du tror

Noen spill tjener på at influensere viser dem frem, mens andre taper.

NRK FlippKlipp legger ut mange videoer om gaming. På YouTube har de 213.000 abonnenter.
Publisert

Hvis du liker å spille dataspill, ser du kanskje også på videoer av andre som gamer på YouTube.

Men har du noen gang tenkt på om de styrer hvilke spill du kjøper?

Nå har forskere undersøkt nettopp dette.

Mange ser på videoer om gaming

To av tre norske barn og unge gamer hver dag.

Mange ser også på videoer av influensere som gamer. Spesielt gutter.

På YouTube finnes drøssevis av slike videoer.

Og de kan forme hva vi spiller, viser den nye studien som forskere fra Kina og USA står bak.

Men kanskje ikke slik du tror.

Spiller mer Minecraft, men dropper nye spill

Hvordan vi blir påvirket, kommer nemlig an på hvilke spill YouTube-stjernene viser frem.

Ta de populære spillene Minecraft og Fortnite. Videoer av gamere som spiller disse spillene, kan få oss til å spille enda mer.

Men for andre spill kan videoene virke mer negativt.

Har vi ikke kjøpt spillet enda, kan nemlig en video få oss til å droppe å kjøpe det.

For å finne ut dette undersøkte forskerne videoene til de 3.000 mest populære YouTube-gamerne. Her spiller TypicalGamer spillet Fortnite.

Influensere kan røpe handlingen

Dette gjelder spesielt for spill hvor handlingen er viktig, ifølge den nye studien.

Slike spill er gjerne rollespill som forteller en historie fra start til slutt.

Hvorfor er det slik? 

Det gir ikke forskningen svar på, forteller Nan Li til ung.forskning.no i en e-post. 

Han er en av forskerne bak den nye studien.

– Vår beste forklaring er at YouTube-videoer kan røpe handlingen for spill der historien er viktig, skriver forskeren ved Tongji University i Kina.

Mange spill er som eventyr. Her tester Youtube-stjerne PewDiePie spillet Nautica.

Ikke sikkert at du blir styrt av YouTubere

Samtidig gikk salget av spill bare bitte litt ned.

Det viste tallene forskerne hentet fra spillplattformen Steam.

Altså er det ikke sikkert du blir styrt av influensere i det hele tatt.

Og som med all forskning kan ikke forskerne være sikre på resultatet.

Kanskje er ikke YouTube-videoene den ekte årsaken, verken til hvor lenge vi spiller eller hva vi kjøper. 

Noe helt annet kan være forklaringen

Hvis du vil henge med, se for deg at du oppdager dette:

De samme dagene som folk spiser mange is, dør også flere av drukning. 

Betyr det at iskrem er farlig for de som bader?

Sannheten er nok en annen. Nemlig at varme sommerdager er forklaringen på både ulykkene og isen.

På samme måte kan noe helt annet være forklaringen på det forskerne finner om gaming. 

Noe spesielt skjedde på YouTube i 2017

Likevel har den nye studien en fordel, ifølge forsker Nan Li.

De målte nemlig dette i 2017.

På denne tiden skjedde noe spesielt på YouTube.

På grunn av nye regler ventet nemlig influensere noen dager med å poste en video. 

Hvis de ville tjene penger på reklame, måtte de nemlig få videoen godkjent etter strenge regler.

På denne måten kunne forskerne luke ut en del andre forklaringer, forklarer Li.

Var det for eksempel en stor esport-turnering en dag, kunne ikke YouTube-stjernene poste samme dag.

I 2024 var MrBeast den mest populære influenseren blant barn i Norge. Her spiller han Minecraft.

Kilder

En vitenskapelig artikkel i tidsskriftet Marketing Science fra 2025.

En artikkel om gaming blant barn og unge i Norge fra Statistisk sentralbyrå.

En rapport om influensere og reklame fra Medietilsynet.

Powered by Labrador CMS