Statuen av Maria er nesten 800 år gammel. Nå er det laget en ny versjon, så lik som mulig den gamle da den var ny.

Ny versjon av Jesus og Maria i sterke farger

En eldgammel statue er gjenskapt. Slik kan Jesus og Maria ha sett ut da statuen kom til Norge for 800 år siden.

Både mor og sønn ser slitne ut. Den 800 år gamle statuen står på Universitetsmuseet i Bergen. Jesusbarnet mangler nese og venstrehanda. Maria har mistet høyre hand, og noen har skåret av henne føttene. Fargene er falmet.

Statuen heter Hovemadonnaen, og nå finnes det to av den.

Den nye blinker i gull og har sterke farger. Nå har Jesus og Maria fullt sett hender og føtter. Og de ser nysminket ut.

Rett før sommeren kom den nye statuen til Hove kyrkje. Akkurat der den gamle sto i hundrevis av år.

Den originale statuen til venstre, den nye til høyre. Boni Wiik sto for treskjæringen.

Maria var talskvinne

Den gamle Hovemadonnaen kom til kirken i Vik i Sogn på 1200-tallet. Da var Norge fortsatt et katolsk land.

Den gang var statuer av Maria og andre hellige personer viktig for de kristne. De ba Maria om å snakke deres sak til Gud.

– Maria var din talskvinne, sier Alf Tore Hommedal til ung.forskning.no.

Han er arkeolog på Universitetsmuseet i Bergen og forsker på gamle kirkebygg.

Statuen ble trolig laget av håndverkere sør i Europa, og ble sendt med skip til Norge. Da den ble satt på alteret i Hove kyrkje, må den ha vært litt av et syn, mener Hommedal.

– Det var mørkt i kirkene på den tiden. De fikk litt lys inn vinduer og dører, men ellers var det bare vokslys. Derfor så nok statuen helt fantastisk ut- helt himmelsk, sier han.

Ikke så viktig lenger

Da statuen hadde stått i kirken i 300 år, på 1500-tallet, kom reformasjonen til Norge. I Martin Luthers lære skulle du bare be direkte til Gud. Noe forbønn via Maria var det ikke lenger snakk om. Dermed ble mange bilder og statuer fra katolsk tid fjernet. Men Maria og Jesus fikk bli i Hove kyrkje, bare ikke på en så viktig plass som alteret.

Så var det slutt. Folk synes det var greit å kvitte seg med gamle greier. I 1840 havnet statuen på museet i Bergen.

Men noen folk i Vik var ikke fornøyd. De ville ha statuen tilbake. Den hadde jo tross alt stått i kirken deres i flere hundre år. Den hørte til der og var deres, mente de.

Alf Tore Hommedal jobber på Universitetsmuseet i Bergen. Han var med i arbeidet med å få den nye statuen mest mulig korrekt. Han var også med i komiteen i Vik, som jobbet for å få Hovemadonnaen tilbake.

Nei, nei og så ja

Siden den gang har folk i Vik jobbet for å få statuen av Maria og Jesus tilbake. Men museet sa nei. Den eldgamle og skrøpelige statuen måtte ha gode forhold for ikke å bli ødelagt enda mer.

Så ba de i Vik om å få lage en ny versjon av Hovemadonnaen. Museet sa fortsatt nei. De var bekymret for flere skader.

For fem år siden ble det likevel fart i sakene. En komité i Vik hadde samlet inn nok penger, og det var kommet ny teknologi. Nå var det mulig å 3D-skanne statuen. Det ville ikke skade den. Dermed startet arbeidet med å lage en ny versjon av Hovemadonnaen.

Det var ikke helt enkelt. Målet var at den nye statuen skulle være så lik originalen som mulig, men de skulle også legge til delene som manglet. Men hvordan så skoene til Maria ut på originalen? Og hva holdt Maria og Jesusbarnet i hendene? Og hvilke farger skulle de bruke?

Veldig sterke farger

En gruppe forskere ved museet i Bergen fant ut av det, blant annet Justin Kroesen som forsker på kirkekunst.

De studerte lignende figurer fra samme tid som Hovemadonnaen ble laget. De sjekket andre statuer i norske kirker.

– Vi visste at de brukte sterke farger. Veldig sterke farger, nesten for mye av det gode. Det var nødvendig i de mørke kirkene, sier Hommedal.

Maria fikk et septer av liljer i den nye handa.

– Det er vi ganske sikre på at den originale Maria hadde. Men vi er ikke sikre på hvordan føttene hennes var utformet, og om hun hadde svarte eller røde sko.

– Den nye statuen er ikke en tro kopi av den gamle, slik den så ut da den var ny på 1200-tallet. Men den nye er så lik som det er mulig å komme ut fra vår tids kunnskap, understreker Hommedal.

Jesus er viktigst

Jesus fikk en bok i den nye handa si.

– Han holder to fingre opp i været med den andre handa. Det betyr at han holder tale. Han sitter der og forkynner Guds ord, sier Hommedal.

Originalen til venstre, ny versjon til høyre.

For egentlig er det Jesusbarnet som er viktigst.

– Maria sitter på en trone, og mange tenker at det er hun som er den mest sentrale. Men Jesus er hovedfiguren. Fanget til Maria er på en måte hans trone, sier Hommedal.

Begge ser sterkt sminket ut.

– Det kan nesten se ut som klovnesminke, men de måtte overdrive den gangen statuen ble laget på grunn av lyssettingen, sier Hommedal.

Hvit eller mørk hud?

Maria og Jesus har lyst hår, blå øyne og veldig hvit hud. Det stemmer dårlig med historiske fakta, for de kom fra Midtøsten, der folk har mørkt hår og hud.

– De som lagde den originale statuen i middelalderen, var nok klar over dette. Men de satte Maria og Jesus inn i sin samtid og sin kultur, for å gjøre dem aktuelle for seg. Det var vanlig på den tiden, men Maria ble også fremstilt med svart hud, sier Alf Tore Hommedal.

------

Denne saken kan du også lese på engelsk på sciencenorway.no

Kilder:

Universitetsmuseet, årbok 2021, Årets museum.
Artikkel på uib.no: Lager kopi av unik 800 år gammel kunstskatt

Powered by Labrador CMS