Videoene om alkohol på TikTok var ofte humoristiske.
Videoene om alkohol på TikTok var ofte humoristiske.

Alkohol er bare gøy på TikTok

TikTok-videoer om alkohol er nesten alltid positive. Forskere er redd for at det skal få unge til å drikke mer.

TikTok er et sosialt nettverk der alle kan dele korte videoer. Mange av videoene viser synging, dansing eller humor. Noen av dem handler også om alkohol.

Nylig lurte noen amerikanske forskere: Hvordan blir alkohol egentlig framstilt i disse videoene? Viser filmsnuttene at alkohol er gøy eller godt? Eller viser de også at det kan være negative sider ved å drikke?

Unge i Norge drikker mindre

  • Unge i Norge drikker mindre enn før. I år 2000 svarte 85 prosent av 15-16-åringer at de hadde drukket alkohol. I 2019 var det bare rundt 50 prosent som svarte det samme.
  • Unge blir sjeldnere fulle enn før. I 2007 sa 46 prosent av 15-16-åringene at de hadde vært full minst en gang. I 2019 sa bare 23 prosent det samme.
  • Unge i Norge drikker mindre enn unge i de fleste andre land i Europa. Men også i andre land drikker de unge mindre enn før.

Forsker Alex Russell og samarbeidspartnerne hans bestemte seg for å finne ut mer. De har nå studert de hundre mest populære videosnuttene merket med #alcohol.

Neste bare positivt

Det viste seg at hele 98 av de hundre videoene framstilte alkohol som noe positivt.

Mange av filmene viste fram oppskrifter på drinker, og over halvparten viste noen som drakk flere drinker på kort tid. Mange handlet om humor og vennskap og samhold.

Personene i videoene kunne for eksempel love at en spesiell drink ville gjøre deg full. Men bare noen få filmer viste at noen faktisk var fulle.

Noen av filmene viste negative virkninger, for eksempel at man kan skade seg eller bli dårlig. Men dette ble oftest tullet med.

Bare én av videoene tok opp problemer med alkohol på en seriøs måte.

Kan påvirke ungdom

Dette gjør forskerne litt bekymret.

De hundre videoene om alkohol er blitt sett nesten 300 millioner ganger. I USA er omtrent en tredel av TikTok-brukerne så unge at de ikke har lov til å drikke.

Det betyr nok at mange millioner unge ser TikTok-snutter som viser at alkohol er gøy.

Tidligere forskning har vist at ungdommer som ser reklamer eller andre positive framstillinger av alkohol, ofte begynner å drikke tidligere eller drikker mer enn andre.

Kan TikTok-videoene påvirke unge til å drikke mer?

Forskerne mener myndighetene bør lage sine egne TikTok-videoer som heller påvirker ungdommer til å være forsiktig med alkohol.

Kilder:

  • Alex Russell er forsker ved University of Arkansas i USA.
  • Russell og samarbeidspartnerne har skrevet om forskningen sin i en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Journal of Studies on Alcohol and Drugs.
  • Tidsskriftet har også lagd en pressemelding om studien.
  • Folkehelseinstituttet: Alkoholbruk blant ungdom
Powered by Labrador CMS