Meteorsvermen tauridene kommer på samme tid hvert år.

Meteorsverm: Hvis du er heldig kan du snart se ildkuler på himmelen

Tauridene er en meteorsverm som ofte har lysende stjerneskudd som varer lenge.

Meteorsvermer er støv og steiner som går i bane rundt solen.

Når de treffer atmosfæren til jorden, ser vi dem som stjerneskudd.

Tauridene treffer atmosfæren til jorda med en fart på over 100.000 kilometer i timen.

Stjerneskuddene er vanligvis støvkorn eller småstein på få gram, men noen ganger kan steinene være større. Da kalles stjerneskuddene for ildkuler.

– De lager korte, men lyssterke baner hvis de er biter på bortimot en kilo, sier Tor Aslesen, pressetalsmann fra Norsk meteorittnettverk, til forskning.no.

Hvis meteorene er store nok og ikke altfor raske, kan de overleve reisen gjennom atmosfæren uten å fordampe. Da treffer meteoren bakken, og vi ender opp med en meteoritt. Det kan du lese mer om i denne artikkelen.

To svermer

Meteorsvermen heter tauridene fordi det ser ut som stjerneskuddene stråler ut fra et sted på himmelen som ligger ved stjernetegnet Tyren, som heter Taurus på latin.

Tauridene er delt opp i to svermer. De sørlige tauridene er aktive fra 10. september til 20. november, mens de nordlige er aktive mellom 20. oktober og 10. desember.

Hver sverm produserer omtrent fem meteorer i timen. Fram til 20. november overlapper de to svermene. Da vil vi kanskje kunne se ti stjerneskudd i timen. Ekspertene tror tauridene i år vil være mest aktive mellom 12. og 13. november.

Ildkuler er stjerneskudd som lyser kraftigere enn planeten Venus på sitt klareste. (Foto: NTB / Francisco Seco).

Kommer fra en komet

Tauridene kommer fra den 4 kilometer brede kometen Encke.

Forskere tror Encke, tauridsvermene og en asteroide som heter 2004tg10 opprinnelig kom fra en større komet som gikk i oppløsning for rundt 20.000 år siden.

Kometer består ofte av is, sand og stein. Når kometen nærmer seg sola, vil isen fordampe og dytte ut små bitene med støv og stein fra yttersiden av kometkjernen.

Etter hvert sprer støvskyen seg utover i den samme banen som kometen har. Når jorda da krysser den samme banen, kan vi se stjerneskudd.