To galakser har krasjet. Til høyre ligger galaksen som kalles NGC 2445, midt i et triangel av gass og nye stjerner. Til venstre ligger galaksen NGC 2444. Den drar og trekker i triangelet.

Forskere fant et lysende triangel i rommet

Mye kan skje når to galakser krasjer.

181 millioner lysår unna har det skjedd noe skikkelig spektakulært.

To galakser suste mot hverandre, braket igjennom hverandre og ut igjen på andre siden.

Sånne kosmiske krasj kan det komme mye rart ut av. Og i dette tilfellet har det rett og slett kommet et lysende triangel!

Den ene galaksen, NGC 2445, var full av gass og støv før krasjet. Og så har kreftene mellom de to galaksene formet denne gassen til et triangel.

Stjerner blir født

I skyer av gass og støv i galakser kan nye stjerner bli født. De blir dannet ved at gassen trekker seg sammen og blir til digre lysende klumper.

Det er akkurat dette som har skjedd i trianglet rundt NGC 2445.

De lysende blå prikkene er grupper av nye stjerner, mens de rosa flekkene er glødende skyer av gass rundt store klynger av stjerner.

Men galaksen til venstre, NGC 2444, ser ikke ut til å ha en eneste nyfødt stjerne. Hvordan kan det ha seg?

Stjeler stjerner

I motsetning til NGC 2445 til høyre, har ikke NGC 2444 skyer av gass og støv. Det finnes altså ikke nok materiale for å lage nye stjerner.

Men det kan se ut som om NGC 2444 prøver å skaffe seg noen stjernebabyer likevel.

Den river og sliter i det lysende trianglet rundt NGC 2445, og suger en strøm av stjerner mot seg.

Romorganisasjonen ESA har lagt ut bildet av de to galaksene og informasjon om hva som skjer der ute. Bildet er tatt av romteleskopet Hubble.