Vann er herlig, men kan også være farlig. Derfor er det viktig å lære seg å svømme i virkelige situasjoner, mener forskere.
Vann er herlig, men kan også være farlig. Derfor er det viktig å lære seg å svømme i virkelige situasjoner, mener forskere.

Vi må lære å svømme ute, ikke i basseng, mener forskere

Nesten alle som drukner i Norge, drukner i elver eller i havet. Men nesten all svømmeopplæring på skolen skjer inne i svømmebasseng.

Vann er deilig og kan gi oss forfriskende og morsomme opplevelser.

Men vann kan også være farlig.

Hvert år dør nesten 100 mennesker av drukning i Norge. Det er flere som drukner enn som blir drept i trafikken.

Det er likevel mye mer snakk om hva vi kan gjøre for å forhindre bilulykker, enn hva vi kan gjøre så at ikke så mange drukner.

Mest utesvømming i nord

Nesten alle skoler som lærer elever å svømme, gjør det i et svømmebasseng.

Nesten ingen skoler har øvd på svømming ute i en elv eller sjø, finner forskerne.

Kanskje det er fordi det er for kaldt til å drive med svømmeopplæring ute i Norge?

Det som er rart, er at de skolene som faktisk gjør det, ligger i Trøndelag og lenger nordover i landet.

Nesten ingen skoler i Sør-Norge, der vannet vanligvis er varmere, tar elevene med til havet eller fjorden for å svømme.

Ikke godt nok

Dette synes ikke forskerne er godt nok. De har skrevet en bok om det å lære seg svømme og redde liv.

Her skriver de at når vi lærer å svømme i et svømmebasseng, lærer vi ikke å mestre bølger og strømmende vann.

Det er som alt annet her i livet, mener de.

Du må øve på det du ønsker å bli god på. Enten det gjelder å skru frispark i fotball eller bøye verb. Om du ramler gjennom isen, må du ha øvd på hvordan du kommer deg opp. Det lærer du ikke i et svømmebasseng.

Desto mer likhet det er mellom det miljøet du trener i og der du skal svømme, jo mer lærer du.

Det mener forskerne som har skrevet boka «Utendørs svømming og livredning».

Fra båter og glatte steiner

De fleste som drukner gjør det like ved land. De faller for eksempel i vannet fra glatte steiner på land, fra bryggekanter eller båter.

Det er ofte kaldt vann eller strøm når ulykken skjer.

Forskerne mener at elever som lærer seg å svømme må øve på slike situasjoner.

Hvordan føles det å svømme med alle klærne på i iskaldt vann?

Hva skjer om kanoen du sitter i plutselig velter?

Hva skjer hvis du går gjennom isen? Og hvordan skal du komme deg opp igjen?

Både ute og inne

Forskeren som har skrevet boken, mener at vi er litt for lite opptatt av hva som er et av de viktigste målet med å lære seg svømming og livredning i skolen. Nemlig å redde liv.

Da bør vi lære å svømme både ute og inne.

Vi kan gjerne lære oss å bli vant til vannet i varme svømmebassenger. Men vi bør også øve i naturlige omgivelser sånn at vi kan lære oss hva vi skal gjøre om vi havner i vannet uten fri vilje.

Powered by Labrador CMS