Bildet viser en bit av universet pepret med stjerner og galakser. Et punkt er forstørret og viser en glødende klump med ganske rund form og tett kjerne.
Galaksen REBELS-25 ligger ufattelig langt borte. Derfor ser vi den slik den var bare 700 millioner år etter det store smellet.

Denne supergamle galaksen får forskerne til å klø seg i hodet

Hvordan kan denne ligne så mye på Melkeveien?

Publisert

Galaksen REBELS-25 er temmelig spesiell. På flere måter.

For det første er den helt utrolig langt unna. Det betyr at vi ser galaksen slik den var da universet var veldig ungt – bare 700 millioner år gammelt. Bare en tjuedel av alderen det har i dag.

For det andre er REBELS-25 veldig fin og jevn.

Ligner Melkeveien

Den er en stor skivegalakse, akkurat som Melkeveien. Dette gjør REBELS-25 til den tidligste skivegalaksen som er oppdaget.

Ikke bare det. Forskerne har til og med sett tegn til at REBELS-25 kan ha spiralarmer, slik vår egen galakse har.

Og det er temmelig rart, mener Lucie Rowland og samarbeidspartnerne hennes. De har nå undersøkt nye bilder av den fjerne galaksen.

Vi ser bakover i tida

Når vi ser utover i rommet, ser samtidig bakover i tid.

Det er fordi lyset bruker tid på å reise igjennom verdensrommet. Det tar åtte minutter for lyset å komme seg fra sola til jorda. Vi ser altså sola, slik den så ut for åtte minutter siden.

Jo lenger ut i rommet vi ser, jo lenger tilbake i tida kommer vi. Den nærmeste stjerne er over fire lysår unna. Vi ser altså hva som skjedde der for fire år siden, men vet ingenting om hvordan den ser ut akkurat nå.

Og tenkt når vi ser på en galakse som ligger milliarder av lysår unna! Da ser vi milliarder av år tilbake i tida. Kanskje er akkurat denne galaksen forsvunnet for lengst?

Skulle vært liten og ujevn

Det finnes modeller og teorier om hvordan galakser utviklet seg i det tidlige universet. Men de stemmer ikke med bildene av REBELS-25.

Teoriene sier nemlig at de tidlige galaksene ofte var små og rotete. Så – i løpet av milliarder av år – smeltet slike galakser sammen og ble større og jevnere i formen.

Men slik er det jo ikke med REBELS-25. Den skulle slett ikke hatt tid til å bli så stor og fin.

Kanskje er ikke teoriene om de tidlige galaksene helt riktige?

I framtida – når forskerne får enda bedre observasjoner fra verdensrommet – får vi kanskje et bedre svar.

Så langt må du se ut i universet for å finne REBELS-25! (Video: ESO/L. Calçada/N. Risinger (skysurvey.org)/Dark Energy Survey/J. Dunlop et al. Ack.: CASU, CALET/ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/L. Rowland et al. Music: Astral Electronic)

• Lucie E. Rowland er forsker ved Leiden University i Nederland.
  • Hun og samarbeidspartnerne har skrevet om funnene sine i en artikkel som skal publiseres i det vitenskapelige tidsskriftet Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.
  • European Southern Observatory har skrevet en pressemelding om saken.
  • Universitetet i Oslo: Galakser