De som bruker mye tid på YouTube, er mer ensomme
Forskere har sett nærmere på hvordan verdens største strømmetjeneste påvirker den psykiske helsa vår.
I Norge bruker over halvparten av de mellom 18 og 29 år YouTube hver dag.
YouTube er verdens nest mest besøkte nettsted, bare slått av Google.
Nå har forskere sett nærmere på hvordan verdens største strømmetjeneste påvirker den psykiske helsa vår.
Verst for de som er under 29 år gamle
I den nye forskningsartikkelen har forskerne analysert mange tidligere studier om YouTube, sosiale medier og hvordan dette påvirker vår psykiske helse.
Forskerne fant ut at YouTube har en større negativ effekt på de som er under 29 år, og de som ser på videoer om andre mennesker sitt liv.
De er mer ensomme og er mer utsatt for angst og depresjon.
Forskerne i studien regner et gjennomsnitt på to timer hver dag som mye.
Ett av problemene med å se mye på YouTube kan være det forskerne kaller parasosiale forhold.
Det er når en influenser skaper et vennskap med følgerne sine. De kan snakke til følgerne sine som om de er venner, gi dem kallenavn og ha et veldig personlig preg på det de lager.
Det gjør at vi føler at vi kjenner influenseren godt, men egentlig kjenner vi dem ikke i det hele tatt. Vi har jo aldri møtt dem eller pratet med dem på tomannshånd.
– Disse nettbaserte forholdene kan fylle et tomrom for folk som for eksempel har sosial angst, men det kan forverre problemene deres når de ikke møtes ansikt til ansikt, noe som er spesielt viktig i tenårene, sier forsker Luke Balcome i en pressemelding.
– Vi anbefaler folk å begrense tiden sin på
YouTube og oppsøke andre former for sosial samhandling for å bekjempe ensomhet
og fremme positiv psykisk helse, sier Balcome.
Bekymrede foreldre
Noen folk bruker mye tid på YouTube, men en gjennomsnittsbruker
bruker 19 minutter på nettsiden når de er innom.
Mange foreldre kan være bekymret når de ikke vet hva ungen deres ser på og bruker så mye tid på, forteller Balcombe.
Studien fant også ut at det må gjøres mer for å forhindre at videoer som handler om selvmord blir anbefalt til brukere.
Aller helst ønsker forskerne at man ikke skal kunne søke på videoer om selvmord.
Men YouTube-algoritmen anbefaler videoer basert på hva du tidligere har søkt på. Det kan gjøre at du bare blir anbefalt mer av det samme.
Balcombe sier at kunstig intelligens kan være svaret. Kunstig intelligens kan følge med på de som bruker mye tid på YouTube og anbefale videoer i en mer positiv retning, mener han.