Ni av ti mellom alderen 9-18 år er på sosiale medier.

Mange unge synes det blir for mye reklame på sosiale medier

45 prosent av innleggene til de mest populære influenserne var reklame.

Publisert

Ni av ti mellom alderen 9-18 år er på sosiale medier, og halvparten av de som er 9 år har sosiale medier.

Medietilsynet har gjort en analyse av de mest populære influenserne norske ungdommer følger.

Da fant de ut at 45 prosent av alle innleggene de så var reklame, og ett av tre innlegg handlet om tobakk, alkohol, kropp eller vold.

Medietilsynet fant også ut at bare 2 prosent av innleggene handlet om samfunnsaktuelle temaer.

Kamilla Knutsen Steinnes forsker på barn og unges digitale hverdagsliv.

– Influenserreklame skiller seg fra mer tradisjonelle former for reklame på flere måter. For det første er influenserreklame ofte mer skreddersydd til mottakeren, forteller Kamilla Knutsen Steinnes til ung.forskning.no.

Hun sier også at influenserreklame får et mer personlig preg fordi avsenderen er en enkeltperson og ikke en stor, ansiktsløs bedrift.

Men de unge selv mener at de får for mye reklame. Hele 7 av 10 ungdommer som bruker sosiale medier synes de får for mye reklame, ifølge Medietilsynet.

De mest populære influenserne

Blant gutter:

9-10 år: Mr. Beast, Randulle og Lazarbeam

11-12 år: Mr. Beast, Lazarbeam og McCreamy

13-14 år: Mr. Beast, Sidemen og KSI

15-16 år: Sidemen, KSI, Mr. Beast

17-18 år: Sidemen, KSI, PewDiePie

Blant jenter:

9-10 år: Isabelle Eriksen, Mr. Beast, SSSniperwolf

11-12 år: Isabelle Eriksen, Venner, Mr. Beast

13-14 år: Isabelle Eriksen, Eveline Karlsen, Mina Jacobsen

15-16 år: Funkygine, Hanna-Martine, Emma Chamberlain

17-18 år: Isabel Raad, Hanna-Martine, Amalie Olsen

(Kilde: Barn og medier 2022 (Medietilsynet))

Vi er alle forskjellige, også influensere

Medietilsynet har analysert tolv utenlandske og ti norske influenser, til sammen ble det analysert 812 innlegg.

Influenserne har til sammen 704 millioner følgere på YouTube og TikTok.

Det viser seg at gutter i alderen 9-18 år bare følger mannlige influensere, mens jenter følger både mannlige og kvinnelige influensere.

De mest populære mannlige influenserne blant norske barn og ungdommer er utenlandske, mens de fleste kvinnelige er norske.

For guttene er gaming den mest populære kategorien og for jentene er det vlogging.

– Når det gjelder at gutter stort sett følger mannlige influensere, kan det ha noe å gjøre med at unge har en tendens til å følge influensere eller andre kjendiser som de kan relatere seg til eller identifisere seg med. Dette handler igjen om at influensere fungerer som rollemodeller for følgerne sine, sier Steinnes.

Jørgine Vasstrand (Funkygine) er en influenser spesielt populær blant jenter.

Vold og alkohol

Ett av tre innlegg fra de mest populære influenserne blant jenter handler om tobakk, alkohol, kropp eller seksuelt innhold.

For gutta inneholder ett av fire innlegg animert vold, innhold om alkohol eller lettkledde kropper.

– Mye av dette er innhold som kan bidra både til kroppspress og avhengighet. Barn og unge er i en sårbar alder der mange er usikre på seg selv. Dermed lar de seg også lettere påvirke, kanskje særlig av influensere som de identifiserer seg med, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet i en pressemelding.

KSI er en av verdens mest kjente YouTubere, og er også en del av gruppe Sidemen.

Skjult reklame er ulovlig

Du har kanskje sett når influensere markerer et innlegg med annonse?

Det er lovpålagt i Norge å merke reklame på sosiale medier, så vi som følger influenserne vet når vi ser på reklame.

Men dette er ikke likt i alle land.

17 prosent av innleggene som ble analysert inneholdt skjult reklame. Det kan for eksempel være at influenserne har på klær fra et eget merke, eller at et produkt vises fram i videoen uten at det er markert med reklame.

– Når reklame ikke ser ut som reklame, er det vanskelig å forholde seg kritisk og bevisst for mulig påvirkning, sier Steinnes.

Hun sier at mange som følger influensere ser på dem som venner. Noen følgere, spesielt unge, beskriver influensere som «bestevenner» eller «storesøstre», sier Steinnes.

—————

Denne saken kan du også lese på engelsk på sciencenorway.no

Powered by Labrador CMS