For første gang har forskerne funnet et annet solsystem som er i ferd med å dannes. Solsystemet ligger 400 lysår unna.

Her kan måner bli født

Forskere har funnet en fremmed planet som trolig holder på å få måner. Dette har vi aldri sett før.

Astronomene har en sånn rimelig god idé om hva som skjedde da jorda og de andre planetene ble til:

Sola var nylig blitt formet i midten av solsystemet. Og rundt den unge sola snurret en diger skiveformet sky av støv og gass.

Etter hvert begynte støvet og gassen i skiven å samle seg i stadig større klumper. Til slutt hadde det meste klumpet seg sammen til åtte kjempestore kuler – planetene.

Men det skjedde mer!

Skiver og måner

Noen av planetene hadde trukket til seg sin egen skive av støv og gass. Og her skjedde nesten det samme:

Det begynte å danne seg klumper, som vokste seg større og større. Til slutt hadde mye av støvet og gassen rundt planetene samlet seg i måner.

Månen

Jordas måne er egentlig ganske spesiell. Den er veldig stor i forhold til jorda. Og så er det bare én av den. Forskerne tror ikke den ble dannet på samme måte som månene til Jupiter eller Saturn. Tvert imot tror mange at månen ble til med et smell!

Da jorda nettopp var dannet, krasjet den trolig med en annen liten planet - Theia. Enorme mengder stoff ble slynget ut i rommet. Dette stoffet samlet seg etter hvert til månen. (Bildet av månen er tatt av Tim Tim (VD fr) og delt under lisensen Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International.)

Planeten Jupiter har for eksempel hauger av slike måner – kanskje så mye som 79. Planeten Saturn har trolig 82. (Vår egen måne ble derimot skapt på en annen måte. Les mer i faktaboksen.)

Kan lære av fremmede planeter

Forskerne har altså klart å regne seg fram til omtrent hva som må ha skjedd da solsystemet vårt ble skapt. Men ingen var jo der da det skjedde. Derfor er det også mye vi ikke vet, om hvor, når og hvordan planetene og månene ble til.

Kanskje vi kan lære mer ved å se på fremmede planeter som er i ferd med å dannes andre steder i rommet?

I løpet av de siste årene har forskerne funnet over 4000 planeter rundt andre stjerner.

Men alle planetene vi har oppdaget, har vært ferdig lagd, akkurat som våre egne planeter.

Helt til nå.

Fant planet med skive av gass og støv

For et par år siden fant forskere to fremmede planeter, rundt en stjerne som ligger nesten 400 lysår unna. Planeten så nettopp ut som om de var i ferd med å bli til. En av disse planetene så også ut til å ha en egen skive av støv og gass rundt seg.

Bildet viser hele det fremmede solsystemet, med stjernen i midten. Rundt ser vi skiven med gass og støv som omgir stjernen. Den lille lysende prikken er en planet. Den har samlet opp det meste av gass og støv i området inn mot stjernen. Derfor er det blitt en tom, sort ring i skiven.

Men de første bildene var for uklare til å si noe sikkert.

Nå har forskeren Myriam Benisty og samarbeidspartnerne hennes brukt bedre teleskoper til å ta en enda nærmere titt på planeten PDS 70c. Og resultatet?

Det er ingen tvil!

Skiven rundt PDS 70c er helt tydelig, og den er nettopp en slik skive hvor måner kan bli til, mener forskerne.

Nok stoff til tre måner

PDS 70c er en diger Jupiter-lignende planet. Og skiven dens av gass og støv har like stor diameter som avstanden mellom jorda og sola! I skiven er det nok støv til å lage tre måner på størrelse med vår egen.

Den lysende flekken midt i bildet er planeten PDS 70c. Bildet viser tydelig at planeten har sin egen skive av gass og støv rundt seg. I denne skiven kan det dannes måner.

I tida framover skal forskerne gjøre mange flere observasjoner av PDS 70c, for å finne ut mer om hva som skjer der ute.

De skal for eksempel studere planeten med Extremely Large Telescope, et utrolig stort teleskop som blir bygd i Chile i Sør-Amerika.

Dette teleskopet kommer til å gi oss enda bedre bilder av den fjerne planeten.

Kanskje kan noe av informasjonen i disse bildene hjelpe oss med å forstå mer om hvordan vårt eget solsystem ble til.

Kilder