Mange lærere er bekymret for at elever bruker ChatGPT på skolen. Men kan det være positivt for noen?

ChatGPT er mest populært blant de som sliter på skolen

Kunstig intelligens kan kanskje bli nyttig for de som synes skolen er vanskelig, tror forskere. 

Publisert

ChatGPT kan være en veldig hjelpsom samtalerobot. 

Den kan for eksempel lete opp informasjon til deg når du gjør skolearbeid. Det kan være nyttig for å lære mer. Men det svaret du får, kan også være helt feil. 

Du kan også bruke samtaleroboten til å skrive en oppgaver for deg. Dette gjør at lærerne synes dette er vanskelig. 

For hvordan kan de avsløre om du jukser? Å levere inn noe som ikke er skrevet av deg selv, er juks. 

Har undersøkt 750 elever

Fram til nå har vi ikke visst så mye om hvordan ChatGPT blir brukt i skolen. Verktøyet er så nytt at forskere ikke har rukket å forske så mye på det. 

Nå har forskere i Sverige gjort en studie som, ifølge dem selv, er den første i sitt slag.

De har undersøkt hvordan 750 svenske elever bruker kunstig intelligens, og hvilken nytte de har av det.

Elevene de har undersøkt var i alderen 12 til 19 år.

Nyttig til å fullføre oppgaver

Forskerne fant at ChatGPT var det verktøyet med kunstig intelligens som de aller fleste brukte.

Men de fant også noe mer overraskende. 

Det var de som strevde mest på skolen som syntes at verktøyet var mest nyttig. 

De elevene som har vanskelig for å konsentrere seg, planlegge og følge beskjeder opplevde at de fikk god støtte av ChatGPT. Mer enn de skoleflinke elevene gjorde. 

Spesielt nyttig var ChatGPT når de skulle gjøre ferdig en oppgave. 

Må ikke overdrive bruken

Forskerne tror at kunstig intelligens muligens kan bli nyttig for å hjelpe elever som sliter på skolen. 

Samtidig advarer de mot å overdrive bruken. 

Det er fortsatt usikkert om eleven lærer mindre om de bruker kunstig intelligens. 

Dette må studeres nøye framover, mener forskerne. 

De mener også at det er viktig at vi diskuterer hvor grensen går mellom å bruke et hjelpemiddel og å jukse. 

Kilder:

Forskningen er gitt ut som en vitenskapelig artikkel tidsskriftet Frontiers in Artificial Intelligence

Forskerne har blitt intervjuet om forskningen sin i en pressemelding fra Lunds universitet. 

Powered by Labrador CMS