JULEKALENDER:

24. desember: God jul med en lysende blanding av brom og aluminium!

Se den flammende avslutningen på kjemi-kalenderen! Men hvorfor lukter det svømmebasseng?

Se videoen for å få med deg kjemikernes eksperiment!

Hvis du er litt ekstra god i kjemi, synes du kanskje det er gøy å lese om eksperimentet også. Det kan du gjøre her:

Dette bruker de i eksperimentet:

• Brom
  • Aluminium
  • En stor kolbe

Hva skjer:

Brom er grunnstoff nummer 35. Det er flytende i romtemperatur. I tidens løp har brom blitt brukt til mye rart, for eksempel til å slukke flammer.

Nå brukes brom for eksempel i ugressmiddel og i drivstoff. Brom er en dyprød, tung og sterkluktende væske som reagerer med andre stoffer.

Og brom reagerer på voldsomt vis med aluminium:

Magne og Inge tømmer en skvett brom ned i en stor glasskolbe. Innsiden av kolben blir farget sterk rødbrun.

Så bretter de litt aluminium-papir til små kuler, og putter dem oppi kolben.

Etter kort tid begynner stoffene å reagere, og det blir en heftig brann- og røykutvikling.

Det skjer fordi brom tar elektroner fra aluminium-atomene, og så dannes aluminium-bromid i en intens reaksjon. Se videoen!

På ekspert-språket ser den slik ut:

2Al + 6Br2 = Al2Br6

Siden brom fordamper lett, og er giftig, må Magne og Inge gjøre forsøket enten i avtrekk-skap eller ute.

Brom lukter likt som det gjør i mange svømmebassenger! Det er fordi brom er nabo-atomet til klor. Klor brukes til å holde mange svømmebassenger rene.

——————————————-

NB! Dette er et forsker-forsøk, og ikke noe man skal prøve hjemme eller uten voksne. Eksperimenter må alltid følge sikkerhets-regler som gjelder for forsøk i laboratorium.

Om julekalenderen

Det er Inge Christ og og Magne Sydnes som gjør forsøkene i julekalenderen. Julekalenderen er laget av Universitetet i Stavanger og UNG.forskning.no fått lov til å vise den på våre sider.

Inge Christ er avdelingsleder ved Skolelaboratoriet på Universitetet i Stavanger og Magne Sydnes forsker på kjemi.