VIDEO

Studenten Bent Arnesen bruker hjernen til å styre med. (Video: forskning.no)

Han styrer en vann-drone med grimaser

Hvordan kan et rykk med munnen få dronen til å svinge?

Et blunk og et skeivt smil kan bety at det ligger forelskelse i lufta. I hvert fall blant oss mennesker.

Men ikke for elektrodene, datamaskinen og dronen som du skal få lese om her.

For dem betyr ansikts-grimaser som blunk og skjeve smil noen helt bestemte ting: kjør framover, sving til venstre eller sving til høyre.

Styrer med tankens kraft

Vi befinner oss inne i et av laboratoriene til Norsk Marinteknisk Forskningsinstitutt i Trondheim.

På en stol ved enden av et grunt basseng sitter studenten Bent Arnesen. Han har hendene hvilende på knærne.

På hodet har han noe som ligner lange svarte tentakler med klumper i endene. Klumpene heter sensorer, og de fanger opp signaler fra hjernen til Bent.

Ved siden av seg har Bent en PC, og fra PC-en går det en lang ledning ut i bassenget. Der er ledningen festet til en liten, gul drone som ligger rett under vannoverflaten.

Snart skal Bent vise oss hvordan han styrer dronen med signaler fra hjernen sin.

Slik virker det

Bent sitter helt konsentrert og ser rett framfor seg. Så blunker han med begge øynene.

BEEEP! Lyder det fra bassenget. Dronen begynner å kjøre framover.

Så drar Bent et skeivt smil mot venstre.

BEEEEP! Dronen svinger mot venstre.

Hvordan går det an?

I dette eksperimentet er det tentakkel-hjelmen til Bent som er hemmeligheten bak trikset. Og nøye programmering, selvsagt.

Grimaser gir elektriske signaler

Hjernesignaler, en av de første gangene noen klarte å måle dem, i 1929. (Kilde: Hans Berger)

– Når vi beveger oss – eller tenker, for den saks skyld, sendes det ut elektriske impulser fra hjernen, forklarer Bent.

Når Bent blunker eller smiler med den ene siden av munnen, sender hjernen elektriske impulser. Det går lynraskt. Det er sånn musklene i munnen til Bent vet at de skal stramme seg.

Sensorene på tentakkel-hjelmen hans fanger opp de elektriske impulsene. De hopper over fra hodebunnen ved hjelp av litt væske med salt i.

Så blir impulsene sendt med bluetooth til et dataprogram på PC-en til Bent. Men hvordan skal signalet fra hjernen bli en sving i bassenget?

Programmet har fått beskjed om hva de tre forskjellige grimase-signalene fra hjernen skal bety:

Blunk= kjør rett fram

Skjevt smil venstre side= sving til venstre

Skjevt smil høyre side= sving til høyre

Og Bent har laget programmet slik at det forklarer for dronen hva hjernesignalene betyr. Derfor starter den lille ubåten med et blunk.

Teksten er skrevet om og forkortet for UNG.forskning.no. Originalen fra forskning.no-arkivet kan du lese her.

Powered by Labrador CMS