Folk tror ofte at det bare er de som står på et laboratorium i hvit frakk som er forskere. Det er ikke alltid sånn, sier Nora.

Det er lettere å lære nye språk hvis du synger dem

Nora forsker på sang. - Å synge er nyttig på flere måter, mener hun.

Familien til Nora Bilalovic Kulset flyttet til Sør-Afrika. Da måtte barna hennes lære seg to helt nye språk.

Barna sang masse. Da lærte de seg språkene raskt.

Hvorfor det? lurte Nora. Dette måtte hun forske på.

Hva prøver du å finne ut i forskningen din?

– Jeg forsker på hvordan musikk påvirker oss, sier Nora.

Hun forsker på NTNU i Trondheim, og lurer på flere ting.

– Hvorfor går det fortere å lære seg språk ved sang? Hvorfor kan det være lettere å bli venner hvis man synger sammen?

Hjernen vår lager oksytocin når vi synger sammen. Det gjør at vi får lyst til å være sammen, og vi blir i bedre humør.

Hva har du funnet ut så langt?

– Hjernen gjør noe spesielt når vi synger sammen, sier Nora.

Hjernen lager nemlig noe som heter oksytocin.

– Det gjør at vi får lyst til å være sammen, og vi blir i bedre humør, sier Nora.

Det gjelder ikke hvis det er ukoselig å synge sammen.

– Hvis man blir tvunget til å være med, for eksempel. Eller hvis den som leder sangen er veldig streng og sur, sier Nora.

Hvis det er litt greit å synge, blir det fort veldig mye artigere når man først begynner.

– Hjernen gjør dette fordi det er lurt for oss mennesker å ha venner. Vi må være greie mot de andre slik at vi skaffer oss flere venner, sier Nora.

For vi mennesker er flokkdyr. Vi trenger å være sammen for å overleve.

– Når vi får venner er det også lettere å lære seg nye språk. Da kan vi trene med dem, sier Nora.

Derfor er det lurt å synge masse i de barnehagene og skolene hvor det er mange som skal lære seg nye språk. Som for eksempel norsk eller engelsk.

Hva gjør du når du forsker?

– Først finner jeg barnehager og skoler som vil være medhjelpere i forskningen min, sier Nora.

Så gjør Nora ulike eksperimenter.

– Jeg blir for eksempel med tre ulike grupper, sier Nora.

Så blir hun kjent med lærerne og elevene i gruppene.

– Jeg gjør forskjellige ting med de tre gruppene og undersøker hva det gjør med elevene og lærerne, sier Nora.

Den første gruppa kan få gjøre som vanlig. Den andre gruppa kan synge masse på starten av dagen. Den tredje gruppa kan få høre på musikk som de liker hver morgen.

Etterpå intervjuer Nora lærerne og elevene. Hun sjekker om det har skjedd noen endringer i hvordan de har det på skolen og med hverandre.

Hvorfor ville du forske på akkurat dette?

Nora er kjempenysgjerrig og glad i musikk. Da passer det fint å være sang-forsker.

– Da får jeg lov til å finne ut av ting, og fortelle andre om det hele tida, sier hun.

Nora begynte å forske på språklæring da hun bodde med barna sine i Sør-Afrika. Der snakker de både engelsk og isixhosa.

Det hjalp masse for barna til Nora at de sang i barnehagen og på skolen. Da fikk de øvd seg på nye lyder i de to språkene.

Isixhosa har tre forskjellige klikkelyder i språket. De lages med tunga.

– Det høres skikkelig kult ut, men det kan være fryktelig vanskelig å få til, sier hun.

Men sang hjalp.

Hva pleier folk å spørre om når du forteller hva du forsker på?

– De spør om jeg er veldig musikalsk, og de spør om jeg tror at alle kan synge, sier Nora.

Hun svarer at hun er like musikalsk som andre mennesker er, og at hun tror at alle kan synge.

Folk spør ofte om musikken istedenfor forskningen.

– Folk er ikke så vant til å tenke på at vi som forsker på musikk er forskere. Folk tror ofte at det bare er de som står på et laboratorium i hvit frakk som er forskere, sier hun.

Det synes Nora er helt greit.

– Musikk er kjempeviktig, så det snakker jeg gjerne om.

Powered by Labrador CMS