Svenske Greta Thunberg har blitt en kjent miljøforkjemper i hele verden. Men hun vil ikke fly til de stedene hun blir invitert for å holde taler. Hun har sagt at hun sluttet å fly i 2015. (Foto: Axel Heimken, AFP, NTB scanpix)

Bør folk slutte å fly?

Fly forurenser. Men det er mange som ikke bryr seg så mye om det, viser forskning.

Publisert

Akkurat nå flyr mange tusen fly oppe i lufta et sted.

Sånn er det hver dag.

Men flyene slipper ut gasser som forurenser rommet rundt jorda. Klimaforskerne kaller gassene for klimagasser.

Og forskerne er ganske sikre på at vi mennesker forandrer klimaet på jorda fordi vi slipper ut så mye av disse gassene.

Mange vet at fly forurenser. Så hvorfor flyr vi så mye likevel?

Visste du at ...

En reise på flyets business-klasse forurenser mer enn en reise på økonomi-klasse. På business-klasse er nemlig setene større. Det betyr at færre folk blir fraktet på like mye drivstoff.

Kilder: Verdensbanken

Forskere spurte 1220 personer i Norge

– Det er mange grunner til at folk flyr. De har sjelden bare én grunn.

Det forklarte forskere fra Transportøkonomisk institutt i en pressemelding i fjor.

1220 personer i Norge svarte på forskernes spørsmål på Internett.

Det var selskapet Avinor som hadde bedt forskerne om å gjøre undersøkelsen. Avinor eier de fleste flyplassene i Norge.

Personene i undersøkelsen fikk mange spørsmål om flyreisene sine.

Ville informasjon om fly-forurensing få dem til å fly mindre? Nei, mente over halvparten av personene.

Hvorfor ikke?

– Føler at vi må fly

Vi spurte Kamilla Foss, Iselin Evensen og Silje Antonsen fra Harstad.

De hadde vært på bryllupsfest i Oslo, men nå var de på vei til flyplassen for å reise hjem.

Vi spurte om de tenker på miljøet når de reiser med fly?

– Ja, vi tenker på miljøet, men samtidig føler vi at vi må fly, sa Silje Antonsen.

Kamilla Foss, Iselin Evensen og Silje Antonsen på vei til flyplassen for å reise hjem til Harstad. (Foto: Marte Dæhlen)

Lang vei til venner og familie

– Det er ikke alltid like lett å tenke på miljø for oss som bor i Harstad. Hvordan skal vi ellers komme oss rundt uten å fly? sa Silje Antonsen.

Og mange reiser med fly for å være sammen med familie og venner. Det viste undersøkelsen til forskerne.

Folk flyr også fordi de vil:

  • komme seg bort, ha det godt, sol og varme
  • oppleve natur og kultur
  • besøke eller være sammen med venner og familie
  • shopping og oppleve uteliv og underholdning

Men ville det hjelpe klimaet om vi reiste mindre på slike turer?

Hjelper det at du slutter å fly?

Det går an å droppe shoppeturen til London. Men selv om du ble hjemme, ville flyet likevel forurense like mye uten deg.

Et halvtomt fly er vel ikke mer miljøvennlig enn et fullt fly?

– Hvis bare én person lar være å fly, vil ikke flytrafikken endres.

Det sier Borgar Aamaas. Han er klimaforsker ved CICERO Senter for klimaforskning.

Men hvis mange flyr mindre, blir det kanskje mindre forurensning, tror Aamaas.

For da vil flyselskapene kanskje etter hvert ha færre flyavganger.

Klimaforsker Borgar Aamaas tror det hjelper hvis mange flyr mindre. (Foto: CICERO)

– Flyselskapene vil fylle flyene mest mulig med folk og tjene penger når de først flyr, sier han til forskning.no.

Hvor mye forurenser flyene?

Forskerne vet ikke akkurat hvor mye av klimagass-utslippene våre som kommer fra flyreiser.

Hvis vi ser på hele verden, tror forskerne det er cirka to prosent.

Mens verdens kjøtt-produksjon står for hele 14,5 prosent av utslippene, ifølge FNs organisasjon for ernæring og landbruk.

Så det er mye som forurenser mer i verden enn fly gjør, sier Aamaas.

Men for ett menneske blir flyreiser en stor del av utslippene vi er med på, sier han.

El-flyene kan komme

Hvis flybillettene blir dyrere, vil folk kanskje fly mindre. Det tror noen politikere.

Kamilla Foss, én av de tre vennene fra Harstad, skulle ønske det gikk tog helt fra Oslo til Tromsø. Da kunne de tatt buss fra Tromsø, hjem til Harstad.

– Det ville blitt en lang tur, innrømmer hun.

– Men jeg synes det er viktig å ha et alternativ. Jeg hadde absolutt tatt toget oftere, hvis det var mulig, sier hun.

Og kanskje kan vi også reise med små elektriske passasjer i Norge om noen år. Det kan du lese mer om i denne artikkelen på forskning.no.

Her kan du lese hele rapporten til forskerne ved Transportøkonomisk institutt.

——

Dette er en UNG-versjon av en artikkel på forskning.no. Les originalen her.

Powered by Labrador CMS