Geiter ker flinkere til å løse problemer enn sauer, mener forskerne.

Hvem er smartest av sauer og geiter?

Forskere har testet dem for å finne ut mer.

Hva er egentlig forskjellen mellom sauer og geiter? Bortsett fra ulla, altså.

De er omtrent like store, de er nært i slekt, de ble temmet av mennesker omtrent samtidig, de har like godt syn og begge lever i små flokker.

Men kanskje det er forskjell på hvor kjappe de er i hodet? Det har en gruppe forskere forsøkt å finne ut av.

Gjerde med hull i

Forsker Camille Raoult og samarbeidspartnerne hennes gjorde rett og slett et eksperiment med 21 geiter og 28 sauer.

Dyra fikk komme inn i en innhegning, en og en. Der inne ventet en av forskerne, med en skål med snacks. Men mellom dyret og godteskålen, var det et gjerde med et hull i.

Dyret kunne ikke gå den korteste veien til godtet, men måtte gå en omvei for å komme igjennom hullet i gjerdet.

Hvem ville først forstå hvordan de skulle få tak i maten?

Geita har skjønt hvordan den skal få tak i maten!

Her var geitene kjappest første gangen de prøvde testen. Sauene brukte lengre tid på å skjønne hva de måtte gjøre, men klarte det minst like godt som geitene på de neste forsøkene.

Så flyttet forskerne på hullet i gjerdet. Hvem ville nå være raskest?

Bedre i nye situasjoner

Geitene igjen!

Akkurat som tidligere, gjorde geitene det bedre enn sauene på det første forsøket. De var altså flinkere til å tilpasse seg en ny situasjon, mener forskerne.

Det å være god på å takle nye situasjoner, blir ofte sett som et tegn på at dyret er smart.

Men hvorfor er forskerne egentlig interessert i dette? Spiller det noen rolle om geiter er litt smartere enn sauer?

Kanskje maten bestemmer?

Forskerne har en helt spesiell grunn til å undersøke saken.

De lurer nemlig på om måten en art spiser på, kan påvirke hvor smarte de blir. For selv om sauer og geiter er like på mange måter, så er de veldig forskjellige i matveien.

Sauene spiser stort sett gress og urter. Vekstene de spiser er ofte jevnt fordelt utover, så sauene kan bare gå og gresse.

Geitene, derimot, liker spesielle deler av bestemte planter. Når de spiser, leter de hele tida etter bestemte knopper, blader, blomster eller stengler.

Da trenger de kanskje litt andre egenskaper for å finne maten enn sauene?

Det er akkurat dette forskerne nå tror de kan ha oppdaget.

Men det er også viktig å huske at det finnes mange måter å være smart på. Det er slett ikke sikkert at geitene er bedre på alt.

• Camille Raoult er forsker ved Martin Luther University Halle-Wittenberg i Tyskland.
  • Hun og samarbeidspartnerne har skrevet om forskningen sin i en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Royal Society Open Science.
  • Martin Luther University Halle-Wittenberg har også skrevet en pressemelding om forskningen.