Spinosaurus lusket ikke bare rundt i vannkanten. Den kunne svømme og fange fisk i vannet. Det mener forskere bak en ny studie.

Kunne verdens største kjøttspisende dinosaur svømme?

Halen lignet en åre.

Spinosaurus var større enn både kongen Tyrranosaurus Rex, og kjempen Giganotosaurus.

Men Spinosaurus ligner ikke så mye på de andre kjøttspisende dinosaurene.

Den har en lang, smal kjeft, som en krokodille. Den har høye pigger ut fra ryggraden. Forskerne vet helt hva de skulle være godt for. Kan rygg-pynten ha stukket opp av vannet når den svømte, som finnen til en hai?

Dinosaurene var ikke særlig flinke til å svømme. De bodde på land.

Men Spinosaurus elsket faktisk vann, tror forskere nå.

Verdens største kjøttetende dinosaur var en farlig jeger i vannet. Den levde i elver i Nord-Afrika i en periode i jordens historie som kalles kritt. Det er omtrent 100 millioner år siden.

Detektivarbeid

Skjelletet til en Spinosaurus ble gravd frem for første gang i 1915. Men det ble ødelagt under andre verdenskrig.

Det var ikke før i 2008 at det dukket opp et nytt skjelett.

Forskeren Nizar Ibrahim kjøpte en pappeske med biter av dinosaurbein fra en beduin i Marokko, skriver magasinet National Geographic.

Ett år senere skjønte Ibrahim hva slags dinosaur han hadde fått tak i.

Forskere i Italia hadde også kjøpt deler av et skjelett. Det fikk Ibrahim se. Beina lignet på de han selv hadde i pappesken.

Det var delene av en Spinosaurus.

Ibrahim ville finne ut hvor dinosaurbeina kom fra. Da måtte han leke detektiv.

Fant igjen plassen

Nizar Ibrahim klarte å finne igjen stedet. Det var i Saharaørkenen på en plass som kalles for Kem kem beds.

Der fant Ibrahim og kollegene hans flere beinbiter av den svære kjøtteteren.

Det var flere tegn på at Spinosaurus hadde tilpasset seg et liv i vann. Føttene passet til å svømme med, og munnen passer til å snappe fisk. Det er også funnet fiskeskjell inni en av Spinoaurus sine slektninger.

Men ikke alle var overbevist om at Spinosaurus var en svømmer.

I 2018 dro forskerne tilbake til Kem kem igjen. Det var da de gjorde den største oppdagelsen.

De fant nesten hele halen til dyret.

Funnet av halen gjorde at forskere fikk et nytt bilde av Spinosaurus. Den så virkelig ut til å ha tilpasset seg et liv i vann.

Veldig spesiell hale

Halen ble ikke smalere og smalere ut mot tuppen slik som hos andre dinosaurer. Nei, den var bred på midten og flat. Den kan ha fungert litt som en fiskehale.

Forskerne laget en modell av halen i plast, og testet den i en maskin som etterligner svømmebevegelser.

Halen ga mer fart og kraft i vannet enn halen til andre kjøttetende dinosaurer. Den ser ut til å ha passet bra å svømme med.

Halen til Spinosaurus smalnet ikke slik som hos andre dinosaurer, men var bred, litt som en finne.

Jaget byttet sitt i vannet

Ibrahim sier at den nye studien viser at dinosauren gjorde mer enn å fiske fra vannkanten.

- Denne dinosauren jaget aktivt byttet sitt i vannet, den stod ikke bare på grunt vann og ventet på at en fisk skulle svømme forbi. Den tilbrakte sannsynligvis mesteparten av livet sitt i vann, mener Ibrahim.

Slik kan Spinosaurus ha levd. (Utgravingen av halen var støttet med penger av National Geographic Society.)

Et farlig sted

På den tiden Spinosaurus levde, var det masse elver og innsjøer på stedet den bodde. I dag er mye av det ørken.

Stedet var nok veldig farlig å besøke for andre dyr. Minst to andre store kjøttspisere levde der på samme tid som Spinosaurus. Det virker som det var flere kjøttetende dinosaurer i Nord-Afrika enn andre steder.

En av grunnene kan være at den største av dem, Spinosaurus, spiste mye fisk, og dermed ikke konkurrerte om maten til de andre kjøtteterne. Forskere vet ikke enda om dinosauren også jaktet på land.

Spinosaurus var ikke det eneste rovdyret i vannet.

- I elvene var det store, krokodille-aktige jegere. Noen av dem var så lange som en skolebuss. Det var et nokså farlig sted, sier Ibrahim til tv-kanalen CNN.

Byttedyrene var heller ingen pingler.

Kan ha vært til pynt

Det kan hende at den brede halen var ment for å tiltrekke seg partnere, heller enn for å svømme, sier Thomas Holtz til magasinet Science News. Han var ikke med på studien og er paleontolog ved University of Maryland.

Men det ene utelukker ikke det andre, legger han til.

Når formen på halen ses sammen med de andre egenskapene til dinosauren, så tyder det på at Spinosaurus var et vann-dyr, sier han.