Den nyoppdagede dinosauren kan ha lignet på Carnotaurus, en annen dinosaur fra samme slekt, som er tegnet her.

Nyoppdaget dinosaur har bitte små armer

En ny dinosaurart er funnet i Argentina.

Tyrannosaurus Rex har blitt ertet for sine små armer.

T. rex hater armhevinger og kan ikke sende saltet, sier memer på internett.

Noen synes det ser litt komisk ut at den fryktinngytende kjøtteteren har bitte små armer sammenlignet med resten av kroppen.

Men T. rex sine muskuløse armer er imponerende sammenlignet med dinosaurer i familien Abelisauridae.

Mange abelisaurider hadde bare korte stumper til armer. Hele armen var rett, og de kunne ikke bøye albuen. Fingrene var små og lite bevegelige. De manglet klør, eller klørne var veldig små.

Det er sannsynlig at armene bare hang der, ifølge en artikkel fra Smithsonian Magazine. Forbeina var rett og slett nokså ubrukelige.

Mange abelisaurider måtte klare seg uten armer. De kunne ikke brukes til å gripe eller klore med.

Rundt 70 millioner år gammel

Forskere har nå oppdaget en ny dinosaurart i Argentina som de mener er i slekt med «de armløse».

Deler av en skalle er gravd frem nord i Argentina. Skallen ble funnet i stein som er mellom 75 og 65 millioner år gamle.

Dinosauren levde altså noen millioner år før en meteoritt traff jorda og utryddet dinosaurene for 66 millioner år siden.

Store kjøttetere

Den nye dinosauren har fått navnet Guemesia ochoai og var altså en abelisaurid.

Abelisauridene levde i Afrika, Sør Amerika og India, i en tid da kontinentene lå plassert annerledes enn i dag.

Til tross for de ubrukelige armene sine var de ikke til å spøke med.

De var mellom fem og ni meter lange. De var digre kjøttetere og brukte kjeften til å angripe bytter.

Abelisauridene kan ha gått løs på dinosaurer som var større enn dem selv, slik som titanosaurer, svære langhalser. Det skriver det naturhistoriske museet i London.

Tegning av ansiktet til en Carnotaurus.

Manglet horn

Abelisauridene er videre kjent for å ha beinete utvekster på hodet.

Hodeformen var ofte kort og sammentrykt. For eksempel var hodet til abelisauriden Carnotaurus nesten like høyt som det var langt.

Den nyoppdagede dinosauren hadde en liten hjerne, som de andre i slekten sin. Den skilte seg fra andre Abelisaurider ved at den ikke hadde horn på hodet.

Forskerne lurer på om dinosauren kan være en slektning av forfedrene til de andre Abelisauridene.

– Denne nye dinosauren er ganske uvanlig for sitt slag. Den har flere egenskaper som tyder på at den er en ny art og gir viktig ny informasjon om et område som vi ikke vet mye om, sier professor Anjali Goswami ved Natural History Museum.