Denne dinosauren har nylig fått et eget navn av forskere. Den heter Menefeeceratops sealeyi, og er den eldste som er oppdaget i en dinosaur-familie som heter Ceratopsidae.

Dinosaur med nebb og tre horn vandret rundt i Nord-Amerika for 82 millioner år siden

Den kunne bli fire meter lang og hadde tykk hud.

For 82 millioner år siden levde denne dinosauren i New Mexico, som er en delstat i USA.

Den hadde tre store horn på hodet. To av dem satt rett over øynene, og ett midt i ansiktet. Og så hadde den et slags nebb, slik du ser på bildet.

Forskere har gitt dinosauren det litt vanskelige, latinske navnet Menefeeceratops sealeyi.

Spiste planter

Den tilhører en familie av dinosaurer som heter Ceratopsidae. De kalles også Ceratopsider. De er kjent for store horn og skikkelig tykk hud.

De så kanskje skumle ut, men levde på plantekost.

Skjelettet fra dinosauren vi snakker om her ble nylig undersøkt nærmere. Det var da den fikk navnet sitt.

Forskerne har publisert en studie på funnene sine i det vitenskapelige tidsskriftet PalZ.

I slekt med en kjendis

Menefeeceratops forteller forskerne noe viktig om hvordan Ceratopsidene utviklet seg. Den er nemlig den aller eldste oppdagede dinosauren i familien.

Den var i slekt med en annen, veldig kjent dinosaur. Den heter Triceratops, og hadde også et nebb som lignet på det fugler har.

Men forskerne mener den levde senere, altså etter at Menefeeceratops var utdødd.

Triceratops hadde også tre horn og nebb, men kunne antakelig bli dobbelt så stor som Menefeeceratops.

Dessuten kunne Triceratops bli opp til åtte meter lang. Det er dobbelt så stort som Menefeeceratops, som kunne bli fire meter. Men, selv om den ikke ble så lang, var den høy og kraftig.

Har lært mye på 20 år

Peter Dodson forsker spesielt på dinosaurer med horn, og har vært med i studien. Han forteller at han og andre forskere har lært mye om Ceratopsidene gjennom de siste 20 årene.

New Mexico ligger langt sør i USA. Men mange funn av dinosaurer fra denne familien har blitt gjort lengre nord i USA og sør i Canada, forteller Dodson i en pressemelding.

– Det er veldig spennende at dette funnet lengre sør er mye eldre enn andre Ceratopsid-funn, syns han.

Nå vet forskerne altså en del om noen veldig gamle arter og noen yngre fra den samme familien. Det er viktig for å finne ut mer om hvordan de forandret seg gjennom mange millioner år, mener forskeren.

Lagt på vent siden 1999

Egentlig er det 25 år siden fossilene, eller skjelettet, fra denne dinosauren ble funnet. Så ble de lagret i et naturhistorisk museum i Mexico. Og nylig ble de undersøkt igjen.

Ofte krever det en del arbeid å finne ut om skjeletter hører til en art som allerede er oppdaget, eller om det er en ny og uoppdaget art.

Etter undersøkelsene mente forskerne at dette er en ny art som måtte få sitt eget navn.

Mye vi ikke vet

Dinosaurer med horn var ofte store. De levde typisk i grupper eller større flokker.

Egentlig vet forskerne mest om hvordan disse dinosaurene levde rett før alle dinosaurer døde ut. Det er omtrent 65 millioner år siden.

– Vi har mindre informasjon og færre fossiler fra dinosaurene som levde for mer enn 79 millioner år siden, forklarer forsker Steven Jasinski. Slik sett er denne dinosauren et litt sjeldent funn.

Vanskelig navn har god grunn

Lurte du forresten på hvorfor den hornete dinosauren har fått så kronglete navn?

Den er oppkalt etter fjellformasjonene der fossilene er funnet, hvilken familie den tilhører, og mannen som fant dem.

Fossilene ble funnet i Menefee, den tilhører slekten Ceratopsidae og ble funnet av arkeologen Paul Sealey.

Det kan jo ikke bli noe annet enn Menefeeceratops sealeyi.

Referanse:

Artikkel i PalZ:

Dalman, S.G., Lucas, S.G., Jasinski, S.E. m. fl. (2021). The oldest centrosaurine: a new ceratopsid dinosaur (Dinosauria: Ceratopsidae) from the Allison Member of the Menefee Formation (Upper Cretaceous, early Campanian), northwestern New Mexico, USA. PalZ.