De ørsmå bjørnedyra lever i vann. For eksempel i vanndråper på bladene til fuktig mose.

Superdyrets svake punkt

Bjørnedyret er verdens tøffeste knøtt. Men nå har forskere funnet ut hva krypet ikke tåler.

Møt et monster!

Bjørnedyrene har kvasse klør, panserplater og dolker inni munnen. Disse skapningene kunne faktisk vært skikkelig skremmende. Hvis de bare ikke hadde vært så små.

De fleste bjørnedyr er så knøttsmå at det ikke går an å se dem. Likevel er forskere veldig interessert i dem. Det er fordi de er ekstremt tøffe.

Tåler stråling og frysing

Bjørnedyra ser ut til å tåle nesten alt!

Helt siden forsker begynte å undersøke dem på 1800-tallet, har bjørnedyra hatt rykte for å takle utrolige utfordringer.

Forskere har vist at de kan overleve radioaktiv stråling og frysing ned til 200 minusgrader. Bjørnedyr kan til og med klare seg på steder helt uten luft – som i verdensrommet.

Dessuten fant forskere ut at bjørnedyret tålte kokende vann. En 100 år gammel studie viste at bjørnedyra kunne overleve en halvtime i 150 grader Celsius!

Går i dvale

En av hemmelighetene til bjørnedyret er at det kan gå inn i en slags dvale. Når miljøet blir tørt eller ubehagelig, skrumper bjørnedyret inn og ligger som dødt. Inni kroppen skjer det nesten ingenting.

Slik kan bjørnedyret vente i flere år, helt til miljøet blir våtere og lettere å leve i.

Og det er jo en veldig smart egenskap å ha. Særlig hvis global oppvarming gjør at mange steder på kloden blir varmere og tørrere.

Men i det siste har noen forskere begynt å lure:

Er det virkelig sant at bjørnedyrene kan tåle sterk varme?

Fant bjørnedyr i takrenna

Nylig gjorde den danske forskeren Nadja Møjberg og hennes kollegaer nye forsøk.

Møjberg fanget inn en haug med bjørnedyr fra takrenna på huset sitt. Så fordelte hun dem i grupper. Hver av gruppene ble satt i beholdere med ulik temperatur. Og der måtte de være et helt døgn.

Da viste det seg at bjørnedyrene slett ikke var så tøffe som vi har trodd.

Døde i kroppstemperatur

Mange av dyra døde i en temperatur på bare 37 grader Celsius. Det er omtrent like varmt som i kroppen din.

Forskerne testet også hvordan det gikk med bjørnedyr i dvale. De tålte mer. Men halvparten var døde etter et døgn i 63 grader Celsius.

Det er mye varmere enn et menneske hadde taklet, men likevel langt fra kokepunktet.

Over 1000 arter

Bjørnedyr er fortsatt berømte for sin fantastiske evne til å overleve, skriver forskerne i en vitenskapelig artikkel.

Men varme er tydeligvis krypenes svakeste punkt!

I hvert fall for bjørnedyra fra takrenna til Møjberg.

Det finnes over tusen ulike arter av bjørnedyr. Vi kan ikke vite om alle er like følsomme overfor ulike temperaturer.

Derfor er det viktig å følge med på hvordan det går med bjørnedyra når kloden blir varmere.

Fact: Click to add text