Elever ble gladere av mer gym på skolen
Svenske skoleelever som fikk mer fysisk aktivitet i skoletiden, ble roligere. De klarte også å følge med bedre på skolearbeidet i de andre timene.
Skoleelever i åtte kommuner i Sverige har vært med på et eksperiment.
Tre dager i uken fikk elevene ekstra fysisk aktivitet i 20 minutter.
De skulle løpe eller spille ballspill som gjorde at de ble skikkelig andpustne og slitne.
Dette kom i tillegg til de vanlige «idrett og helse»- timene, som ligner på det vi kaller kroppsøving.
Det var elever i mellomtrinnet og på ungdomsskolen som ble med på dette.
Konsentrerte seg bedre
Forskerne som fant på dette, ville finne ut om det påvirket undervisningen i de andre fagene. Så de spurte elevene om de syntes noe hadde forandret seg.
Elevene syntes at de klarte å konsentrere seg bedre enn før. De fikk også mer lyst til å følge med på undervisningen i de andre skoletimene.
De var også stillere i klasserommet enn før, syntes de. De ble også gladere, og ble mer positivt innstilt.
Ble mer kjent med andre elever
– Noen opplevde at de fikk sunnere vaner. De sa at de hadde begynt å spise sunnere og at de klarte mer enn før. De orket å løpe i stedet for å gå og kjente seg mer fornøyd med kroppen sin, sier Linn Håman til forskning.se.
Hun underviser i pedagogikk på universitetet.
Noen av aktivitetene gjorde de med elever fra andre klasser.
– De fikk bedre samhold i klassen og fikk også nye venner på tvers av klassene, sier Håman.
Ble mer sultne
Elevene var forskjellige. Noen beveget seg lite eller ingenting i fritiden, og likte ikke så godt å delta på disse ekstra gymtimene.
Andre syntes det var flaut å vise kroppen sin i garderoben.
De fleste ble mye mer sultne av å være mer aktive. Skolematen var ikke nok, og derfor innførte noen skoler ekstra mellommåltid.
Noen ganger ble det også litt stress å rekke neste time etter aktiviteten.
Hard trening kort tid er best
Men de positive erfaringene var størst, mener forskerne.
– Det ble roligere i klasserommene, og elevene fikk bedre konsentrasjon. Dette var særlig viktig for elever som ellers beveget seg lite og for dem som var litt psykisk funksjonshemmet.
Forskere har lenge visst at elever som er i fysisk aktivitet, lærer bedre.
Ny forskning viser at å trene sånn at du blir skikkelig andpusten en kort stund, er best. Det virker bedre på læring enn å trene roligere i en time.
Det er forskere ved Högskolan i Halmstad som har funnet ut dette. Studien heter Puls för lärande och hälsa, og du kan lese mer om den her.