Slik ser forskerne for seg planetene rundt den fremmede stjernen TOI-1233. Nå er de blitt fem! Foran ser du steinplaneten og de tre Neptun-lignende planetene som elevene og forskerne først oppdaget. Lengst unna ligger enda en planet, som ble oppdaget etterpå.

Skoleelever fant fire fremmede planeter

To amerikanske elever på videregående skole jobbet sammen med forskere for å lete etter planeter rundt fremmede stjerner.

- Jeg var veldig glad og veldig sjokkert, sier 18 år gamle Jasmine Wright i en pressemelding.

Hun og 16 år gamle Kartik Pinglé har jobbet sammen med romforskere ved Center for Astrophysics; Harvard and Smithsonian i USA.

Senteret har et program der skoleelever kan søke om å få delta i et forskningsprosjekt.

I et helt år har Wright og Pinglé vært med på forskning der astronomene leter etter fremmede planeter.

200 lysår unna

Forskerne bruker observasjoner fra romteleskopet TESS, som er bygd nettopp for å lete etter nye planeter.

Forskerne og elevene studerte observasjoner av lyset fra en sol-lignende stjerne som ligger 200 lysår unna.

- Vi lette etter endringer i lyset over tid, forteller Pinglé.

Studerte forandringer i lyset

Dette er en metode for å oppdage planeter rundt fremmede stjerner. Planetene er for små til at vi kan se dem, selv med teleskoper. Men hvis en planet passerer foran stjernen, vil den skygge litt for stjernelyset.

Hvis lyset fra en stjerne blir litt svakere med jevne mellomrom, er det trolig fordi en planet går i bane rundt den.

Men denne gangen fant ikke forskerne og elevene spor etter én planet. De fant tegn etter fire!

Sjelden vitenskapelig artikkel

Det ser ut til at stjernen har tre gassplaneter som ligner små versjoner av vår egen planet Neptun.

I tillegg har den en steinplanet som er større enn jorda.

Nå har forskerne og elevene skrevet om funnet i en forskningsartikkel som er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet The Astronomical Journal.

Det er svært sjeldent at skoleelever får være med på slike artikler.

Vil fortsette med fagene

Astronomene håper å studere planetene videre i året som kommer.

Men Pinglé og Wright fortsetter med utdanningen sin. Det ser ut til at begge to har lyst til å gå videre med fagene de har fått lov til å forske på.

Pinglé vurderer å studere matematikk og astrofysikk etter at han er ferdig med videregående skole.

Og Wright har akkurat kommet inn på utdanning innen astrofysikk ved universitetet i Edinburgh i Skottland.

• Center for Astrophysics; Harvard and Smithsonian har skrevet en pressemelding om forskningen og elevene.
  • Forskerne og elevene har skrevet om resultatene sine i en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet The Astronomical Journal.